Největší plovoucí klec pro 7600 pasažérů a 2350 ošetřovatelů
Nová největší výletní loď na světě byla loděnicí Meyer Turku předána společnosti Royal Casibbean. Výtlak přes 250 000 tun, na palubě může vést až 7600 pasažérů, kteří se mohou uklouzat k smrti na 6 rekordních tobogánech.
První oznámení o stavbě nového kolosu přišlo z úst Royal Caribbean a Meyer Turku již v říjnu 2016. Byla dohodnuta spolupráce na stavbě dvou lodí pod projektovým názvem Icon. Časový harmonogram stanovoval dokončení první z nich v roce 2023 a druhé o dva roky později.
S pracemi na trupu se začalo v červnu 2021. V říjnu byl instalován první LNG tank v plovoucí strojovně v loděnici Neptun Werft v německém Rostocku. Již o dva měsíce později se strojovna včetně LNG tanků vydala na plavbu do Finska, kam byla odtažena remorkérem. Kýl byl v Turku položen v dubnu 2022.
Na první plavbu se Icon of the Seas vydala 19. června 2023. Po testech se vrátila do loděnice v Turku, aby byly doladěny systémy lodě a byl dokončen interiér. Před dvěma dny byla loď oficiálně předána provozovateli Royal Caribbean. Již v lednu by měla z Miami vyplout na svojí první cestu s pasažéry.
Loď je dlouhá 364,75 metru, široká 48,47 metru, ponor dosahuje 12,65 metru. Výtlak tohoto drobečka je 250 800 tun. Má 20 palub, výkon šesti motorů Wärtsilä je 90 520 hp. Motory mohou běžet na různá paliva, ale počítá se hlavně s LNG. Na palubě jsou také palivové články, které budou sloužit k produkci elektrické energie a výrobě vody.
Z atrakcí pro pobavení uvězněných můžeme zmínit ne méně než 7 bazénů a šest tobogánů. Společnost Royal Caribbean v letáčcích také zmiňuje nejvyšší vodopád ze všech vodopádů převážených na palubách podobných lodí a také nejvyšší klouzačku. Samozřejmostí je největší vodní park a první zavěšený nekonečný bazén ze všech podobných lodí (ať už to znamená cokoli).
Provozovateli se podařilo dosáhnout o 24 % vyšší energetické efektivity, než je u podobných lodí běžné. Mimo jiné i díky zpracování odpadního tepla. Pro Royal Caribbean je to důležitý krok ke splnění závazku vytvořit do roku 2035 loď s nulovou spotřebou energie.
Odvážný závazek. No, uvidíme…
Srovnání na závěr...
Pokud by tato nestvůra připlula po Vltavě na Zbraslav v plném obsazení a vyvázala se u pontonu Pražské paroplavby proti bistru U posledního Kelta, přídí by atakovala most Závodu míru, zatímco kormidlo by rylo brázdu ve dně někde u loutkového divadla. Na šířku by Vltavu vyplnila taktak. Hloubka by nestačila. Vystoupivší pasažéři spolu s personálem by převýšili počet obyvatel starobylé Zbraslavi, pokud bychom ke starousedlíkům nezapočítali zaměstnance vnitra z největší policajtárny na území Čech, Moravy a Slezska.
621