Nejsou lidi…
Offshore jachting zažívá díky třídám IMOCA, Class 40 a Classe Mini nevídaný boom. V současné době se staví několik desítek nejmodernějších lodí, jejichž cena se u třídy IMOCA pohybuje mezi 120 a 150 miliony korun! Za jednu. Boom ale naráží na problém, který byl u nás známý již z doby plánovaného hospodářství. Nejsou lidi!
Tento rok byly na vodu spuštěny dva největší trimarany třídy Ultime (32 m délka) Bangue Populaire XI a SVR Lazartigue. Ve třídě IMOCA, kde se cena nové jachty pohybuje mezi 5 a 6 miliony EUR, se staví, bylo dokončeno, nebo v nejbližší době bude stavět 11 nových jachet! Americký tým 11th Hour Racing již má jachtu na vodě, Jérémie Beyou, Kevin Escoffier, Yannick Bestaven, Armel Tripon, Boris Herrmann, Maxime Sorel, Jörg Riechers, Thomas Ruyant, ti všichni již staví nebo budou stavět. Dále se pracuje na sesterské jachtě L´Occitane, která zaujala při poslední Vendée Globe svým revolučním tvarem a na nové Arkea-Paprec. A ani to není podle informovaných zdrojů zřejmě vše.
Dále je tu třída Class 40. Tento rok bylo spuštěno na vodu 12 nových jachet a dalších 10 je naplánováno na příští rok. Přitom cena lodí této „dostupné“ třídy se už vyšplhala na 700 – 800 tisíc EUR. Na startu letošního vrcholu sezóny Transat Jacques Vabre se v této třídě postaví 46 jachet, příští rok v Route du Rhum to má být dokonce 55 lodí.
To už ani nemluvíme o třídě Classe Mini. Na start Mini Transatu by se mělo postavit 27 nových jachet.
S boomem se však dostavují i problémy dříve neznámé. Většina loděnic a týmů sídlí v Bretani. V oblasti začíná být velký nedostatek kvalifikovaného personálu. Loděnice se snaží získat lidi, kteří jsou nejen dobří ve svých oborech (kompozity, elektrika, elektronika, mechanické záležitosti…) ale jsou také jachtaři, kteří jsou schopni komunikovat s týmy, kteří vědí, co se po nich chce a proč…
Loděnice v posledních letech rostou. CDK Technologies se za pár let rozrostla ze 40 na 90 zaměstnanců, Multiplast zaměstnává přes 100 lidí a hledá další. MerConcept si vystačil s 25 lidmi před 3 lety a dnes má přes 70. Do toho jednotlivé týmy, které zaměstnávají ve třídě IMOCA až ke 20 lidem na stálo a o další se dělí.
Offshore jachting strmě letí vzhůru. Navzdory rostoucím cenám se firmám vyplatí do jachtingu investovat a 90 % všech financí se utratí v Bretani, která je světovým centrem tohoto sportu.
Vše důležité v offshore jachtingu se odehrává v Bretani, kdo chce něčeho dosáhnout, je v Bretani. Jsou zde kvalifikovaní lidé, jsou zde zkušenosti, jsou zde dovednosti. Uspět odjinud je velmi náročné, protože suma znalostí, dovedností, technologií, či systému tréninku, není nikde taková, jako na západě Francie. Závodní jachting na nejvyšší úrovni v Bretani zaměstnává tisíce lidí. A stále se jich nedostává…
2545
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.