Nejprve trest, poté vyšetřování
Vývoj kauzy Kevina Escoffiera ukazuje limity uplatňování presumpce viny, metody velmi oblíbené právě v takových případech, jako je ten francouzského jachtaře. Přezkum průběhu loňské události z Newportu, kde se měl bývalý kapitán Holcim PRB dopustit nevhodného chování k dámě, ukázal, že jeho veřejná poprava byla minimálně předčasná.
V pátek 22. března byly zrušeny všechny sankce, které byly na Kevina Escoffiera uvaleny kvůli údajnému obtěžování jedné ze zaměstnankyň týmu Holcim PRB během loňského závodu The Ocean Race. Deset měsíců po události se ukazuje, že Francouzská jachtařská federace (FFVoile) postupovala ve vynášení soudů velmi horlivě, neboli s „nedostatečnou jasností, nestranností a ne zcela v souladu s platnými právními zásadami“.
Toto zjištění učinila před deseti dny arbitrážní komise Francouzského národního olympijského výboru (CNOSF). K této instanci se odvolala Escoffierova právnička, aby napadla rozhodnutí jachtařské federace a domohla se zrušení všemožných zákazů. Těch nebylo málo. Escoffier dostal zákaz účasti na sportovních akcích FFVoile na 18 měsíců, byla mu odebrána licence na pět let, což se de facto rovná zákazu výkonu povolání, a byl vyloučen ze všech řídících orgánů asociace.
Předseda arbitrážní komise Bernard Foucher uvedl, že sankce nebyly dostatečně odůvodněné. Ve svém rozhodnutí z 15. března doporučil, aby FFVoile rozhodnutí zrušila a upustila od všech zákazů, protože by u soudu neobstály.
Foucher identifikoval závažné procesní chyby v práci disciplinární komise a odvolací rady jachtařské federace a obvinění proti Kevinu Escoffierovi prohlásil za „nedostatečně podložená“, což „vyvolává vážné pochybnosti o regulérnosti napadeného rozhodnutí“. Federace přišla s rehabilitací stejně rychle jako s předchozím ukřižováním. Týden po výnosu arbitrážní komise FFVoile zákazy pro Escoffiera zrušila.
Spisy kolem případu čítají několik set stran. Zda nakonec zvítězila spravedlnost, ponechme stranou. Spíše to totiž vypadá, že celý případ má jen poražené. Dotčená dáma zůstane dotčenou. V případě, že nebyla dotčena Escoffierem, jistě se jí dotkl výnos arbitrážní komise. Escoffier chodil v uplynulých měsících kanály a zápach ze sebe jen tak nesmyje. Činovníkům jachtařského svazu a týmu Holcim PRB jejich extrémně citlivá čidla na společenské klima zajistila pověst trapných inkvizitorů. Možností k poučení je tady skutečně nepřeberně.
801
Související články
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Smutný konec hrdiny
Smutný konec hrdiny
Největším dramatem poslední Vendée Globe byla záchrana Kevina Escoffiera poté, co se mu loď zlomila doslova pod nohama. Vynikající jachtař a neúnavný bojovník měl patřit k favoritům příští Vendée Globe. Nebude! Je odepsaný! Vymazaný z jachtařského světa!
Vítězem The Ocean Race se stal 11th Hour Racing
Vítězem The Ocean Race se stal 11th Hour Racing
O vítězi závodu kolem světa The Ocean Race (dříve Volvo Ocean Race) se rozhodovalo dnes od stolu. Vítěznému týmu, který nemohl po kolizi na startu dokončit poslední etapu, byla přiznána náprava a zvítězil o 3 body před druhým Holcim-PRB.