Nejde vytáhnout hlavní plachta?
Jste na lodi s klasickou hlavní plachtou a nedaří se vám ji pořádně vytáhnout? S pravděpodobností hraničící s jistotou jde o nepovolené refy. Ale pozor, nejen na zadním lemu, ale i u lemu předního.
Většina jachet s klasickou hlavní plachtou dnes používá refování jedním lanem. Znamená to, že jediným lanem dotahujete při refování jak přední lem dolů, tak i zadní lem dolů a dozadu. Výrobci tvrdí, že výhodou je, že nemusíte chodit ke stěžni. Já si to nemyslím, a navíc vznikají nové problémy. Jedním z nich je problematické vytahování plachty, pokud si refy dotáhnete.
Máte dotažené refy a potřebujete plachtu vytáhnout. U klasického refování stačí povolit ref, který dotahuje zadní lem. Povolíte stoper refu, vytáhnete ref z ráhna a plachta může jít nahoru.
U refování jedním lanem nezapomeňte vytáhnout také přední lem u stěžně z ráhna, jinak se budete s vytahováním plachty pěkně dřít. Dokonce budete mít pocit, že je tam nějaká chyba, která vytažení brání.
Není. V 99 % případů není. Je to jen uvolnění refu vpředu u stěžně i vzadu. Lano se láme přes několik kladek a výsledkem je takové tření, že je plachta téměř nevytáhnutelná.
Někteří pořádkumilovní jedinci při stahování plachty mají tendenci refovací lana, která vlají z ráhna, uklidit, tedy dotáhnout. Nedotahujte je. Při vytahování plachty je budete muset znovu vytahovat z ráhna. Lana jen hoďte do lazy bagu spolu s plachtou. Takový úklid stačí.
3703
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Spinaker a genaker na IMOCA
Spinaker a genaker na IMOCA
Označení předních plachet občas bývá zavádějící. Co platí v angličtině, neplatí v jazyce francouzském. No a některé plachty již na palubě ani nenajdete.