Nedostatek alkoholu? Za vše může Maersk
V levnějších barech a restauracích se začíná šířit nervózní šeptanda. Vypadá to, že v příštích dvou letech bude na trhu nedostatek alkoholu. Týká se to především levnějších druhů, dražší značky a archivní ročníky zatím nejsou v ohrožení.
Protože výroba běží stále na plný plyn, na vině bude větší spotřeba. Kdo je tím žíznivcem, který změní poměry na světovém alkoholovém trhu a bude konkurovat pijákům levných destilátů?
Navzdory vysoké spotřebě to nebudou ruští muži. Jejich spotřeba je již po mnoho desetiletí na vrcholu lidských možností, proto se tam změny neočekávají. Také polští milovníci dobré nálady jsou ve své specializaci ve světové špičce, ani zde však větší spotřeba není na dohled. Celý Balkán miluje pálené, ale až na výjimky si vystačí s domácí produkcí. A tak tomu má být i nadále.
Tedy kdo? Kdo vypije o tolik více, že to vychýlí misky vah na stranu nedostatku?
Maersk
Maersk. Dánské rejdařství Maersk. Nikoli proto, že by zaměstnanci rejdařství chtěli strávit následující rok ve stavu bez vědomí. Ne, ne, zaměstnanci za to nemohou. To lodě Maersk vženou slzy do očí milovníkům levných lihovin.
Příští rok Maersk spustí na vodu několik nových kontejnerových lodí, které budou poháněny zeleným methanolem. A protože methanol se z laického pohledu liší od ethanolu jen přidáním písmene M na začátek slova, pustí se do výroby paliva výrobci levných lihovin. Cena litru zeleného methanolu je sice výrazně nižší než cena Tuzemského umu, ale není třeba se zabývat balením do láhví a výrobou etiket. Navíc množství, o které se jedná, je pro akcionáře lihovarů jen těžko odmítnutelné.
Jedna kontejnerová loď o kapacitě 15 000 TEU má motory o výkonu cca 80 000 kW. Spotřeba je tedy 80 000 x 0,165 (měrná spotřeba kg/kWh) tedy 13 200 kg/h, takže 13 200 x 24 je 316 000 kg za den. Po zaokrouhlení 320 tun na jediný den a jedinou loď. Samozřejmě standardního paliva. Předpokládejme ale, že spotřeba metanolu bude stejná.
Kolik jich bude?
V první polovině roku 2024 to budou první dvě lodě, ve druhé polovině bude následovat další čtveřice. Celkem Maersk objednal 24 lodí. Dvanáct z nich bude mít kapacitu 16 000 TEU, 6 o kapacitě 17 000 TEU a 6 menších 9000 TEU.
Spotřeba na den
Výpočet spotřeby těchto pijáků metanolu si zjednodušíme.
24 x 320 tun = 7680 tun metanolu pro 24 lodí Maersk na jediný den. Za 10 dnů je to 76 800 tun, za sto dní by to bylo… By to bylo… By to byl složitý výpočet.
Zůstaňme u 10 dnů a celé flotily. Přepočteme množství spotřebovaného paliva na čísla, která jsou pro návštěvníky barů představitelnější. Po tomto výpočtu bude jasné, že ani likérka v Božkově nestihne vyrábět jak pro Maersk, tak pro konzumovatele umu.
76 800 tun přepočítáme nejprve na litry. To bude přibližně 76 800 000 litrů a nějaké drobné (pro jistotu)
A nyní na běžné panáky velikosti 0,05 l. Těch bude…
153 600 000 panáků. Více než 153 milióny panáků! Tolik spotřebuje nově vznikající flotila Maersk za pouhých 10 dnů své plavby. A to ani nedopluje z Asie do Evropy.
Na těchto přesných číslech je vidět, že svět milovníků silnějšího alkoholu se otřese v základech.
Poznámka redakce: Některé informace v článku se nepodařilo ověřit z více nezávislých zdrojů.
768
Související články
Byl to kontejner
Byl to kontejner
Thomas Ruyant je i s lámající se lodí jen kousek od bezpečí. 80 mil zbývá do přístavu Bluf. Vše nasvědčuje tomu, že se srazil s kontejnerem.