Nebezpečný signál
Jak poznáte, že jachta najela na mělčinu? Kde hledat signály nehody? Jaké nebezpečí takové nehoda pro loď a její posádku představuje?
Jachta, která najela na mělčinu, může být pro svoji posádku velmi nebezpečná. Možná si vzpomínáte na nehodu jachty Cheeki Rafiki, která se v květnu 2014 potopila 720 mil jihovýchodně od Nového Skotska. Na vině byl ulomený kýl. Zahynuli čtyři členové posádky. Při pozdějším šetření se zjistilo, že šrouby upevňující kýl byly po najetí na mělčinu v minulosti poškozeny, a proto došlo k ulomení kýlu v bouři.
Cheeki Rafiki je výjimečný případ, ale jakýmkoli signálům poškození trupu nebo kýlu je třeba věnovat pozornost.
Praskliny před a za kýlem
Při najetí na mělčinu dochází k vytržení upevnění přední části kýlu a zatlačení odtokové hrany naopak do trupu. Trhliny na upevnění výztuh je možné najít vpředu i vzadu.
Jakékoli vlasové trhliny na gelcoatu výztuh trupu jsou alarmující. Nemusí se objevit hned. Jedná-li se o vlasové trhliny, mohou se objevit až po čase. Až ve chvíli, kdy se v nich usadí nečistoty. Takové praskliny nám okamžitě říkají, že je třeba demontovat kýl a podrobit trup lodě zevrubné kontrole. A nejen trup lodě, ale samozřejmě také šrouby, kterými je kýl upevněn.
Charterová loď
Stane-li se vám na charterové lodi, že po odkrytí podlážek v salonu objevíte utrženou výztuhu trupu v zední části kýlu, hned je jasné, že jachta dostala pořádně za uši. V takovém případě je třeba se zamyslet nad tím, jestli je bezpečné na takové jachtě vyplouvat.
4728
Související články
Pip Hare ztroskotala v Cornwallu
Pip Hare ztroskotala v Cornwallu
Při návratu ze závodu Retour a la Base, ve kterém Pip Hare doplula na 11. místě, ztroskotala se svojí lodí IMOCA Medallia u pobřeží Anglie v Cornwallu.