Search
× Search
Nebezpečný autopilot
Jan Koukal

Nebezpečný autopilot

Autopilot je běžnou součástí plachetnic a skippeři si plavbu bez této pomůcky mnohdy ani nedovedou představit. U motorových jachet to tak samozřejmé není. Hlavní důvod proti instalaci autopilota na motorové jachtě je bezpečnost. 

Autopilot. Navenek pouze nevelká krabička s displejem na palubě jachty nedaleko kormidla. Pod povrchem pak poměrně sofistikované zařízení skládající se z fluxgate kompasu, počítače, motoru a ovládací jednotky. To je minimální konfigurace autopilota. Součástí systému mohou být další čidla, která dodávají počítači další náměty k přemýšlení. Autopilot dokáže držet nastavený kurz, dokáže plout přesně do bodu, který zadáme, umí plout v určitém kurzu na vítr. Vynikající pomocník, který málem nahradí člověka na palubě. Málem, to je slovo, na které je třeba si dát pozor.
Autopilot umí vše, co od kormidelníka potřebujeme až na jeden detail. Nepřemýšlí. Zásadní nedostatek, méně nebezpečný na plachetnicích, než na motorových člunech. 

Bezpečná plachetnice

Bezpečnost či nebezpečnost použití autopilota je dána rychlostí, kterou jachta pluje. Plachetnice se pohybuje rychlostmi 5 – 8 uzlů. Při této rychlosti uplujeme za několik desítek vteřin, kdy nevěnujeme pozornost dění kolem lodě, jen několik desítek metrů. Například při rychlosti 6 uzlů je to za minutu 0,1 míle, tedy 180 m. To není mnoho, rozhodně je to vzdálenost na kterou  vidíme. Pokud se postaví do cesty ostrov, bóje nebo přístavní zeď, blíží se pomalu a jen zřídka se stane, že by kormidelník nestihl zareagovat. Podobně je to i s tím, jak rychle se plachetnice blíží k jiné lodi, kterou může být například rybářská veslice. Na reakci je mnoho času.

Nebezpečný motorový člun

Rychlost je hlavním faktorem, který činí z autopilota nebezpečnou zbraň, to jsme si již řekli. Motorové čluny létají po hladině rychlostí 15 až 40 i více uzlů. Jen pokud bychom vzali v úvahu spodní uvedenou hranici rychlosti, během minuty nepozornosti uplujeme 0,25 míle, tedy skoro půl kilometru. Častěji však motorové čluny letí po vlnách rychlostí 30 uzlů, během jediné minuty to je 0,5 míle, téměř 1 kilometr. To již je vzdálenost, na kterou snadno přehlédneme malou loďku na vodě či plavce na nafukovací matraci, nebo dokonce jen samotného plavce.

Minuta nepozornosti

Pouhá minuta nepozornosti může vést ke srážce s fatálními následky. Na minutu se můžeme otočit od kormidla a věnovat se posádce, kterou máme za zády. Minuta nestačí na to, abychom si došli do lednice pro vychlazené pití. Než se podíváme opět před sebe, může již být na reakci pozdě. A zapnutý autopilot je tím, co k nepozornosti svádí.


Plavci v ohrožení

Plavba v těsné blízkosti pobřeží ve skluzu je dnes například v Chorvatsku zakázaná. Důvodem je nebezpečí srážky s plavci. Všimnout si malé hlavy plavce je nesnadné, ve vysoké rychlosti je na to málo času. Pomalý plavec navíc nemá možnost motorovému člunu uhnout. Se zapnutým autopilotem se pravděpodobnost kolize ještě zvyšuje.

Jak dlouho trvá změna kurzu

Pokud plujeme se zapnutým autopilotem rychlostí 30 uzlů a náhle si všimneme nebezpečí před přídí, bude trvat nejméně 3 sekundy, pokud zareagujeme rychle (ideální případ, sedíme u kormidla, připraveni reagovat), než se podaří autopilota vypnout. Spíše je reálné, že se změnou kurzu začneme do 5 sekund. Za tu dobu uplujeme cca 0,05 míle, tedy 90 metrů. To je délka fotbalového hřiště. Na tuto vzdálenost hlavu plavce ve vodě zahlédneme jen stěží. Se zapnutým autopilotem v této rychlosti je plavba nedaleko pláží a jiných míst, kde se lidé koupají, pokusem o vraždu.

Lidský faktor

Autopilot sám o sobě nijak nebezpečný není. Na plachetnici, ani na motorovém člunu. Vždy je to lidský faktor, který z něj dělá zbraň. Se stoupající rychlostí stále nebezpečnější. Proto při jeho používání na motorových člunech je zapotřebí maximální pozornost. Každá vteřina může být rozhodující. Stačí se podívat na nehody, ke kterým v posledních letech došlo například v nejčastěji navštěvovaném Chorvatsku. Autopiloty v nich hrají rozhodující roli.
 

8759
Na horu