Nebezpečí! Kde je rozdíl?
Na mapě máte podobné značky. Jaké nebezpečí na vás číhá? Uvidíte ho, nebo ne? A jaké jsou mezi nimi rozdíly?
Jedná se o řadu podobných značek, každá z nich ale má jiný význam. Vždy se jedná o nebezpečí pro naši plavbu.
V prvním případě zprava jde o útes, který je nad hladinou i při nejvyšší hladině přílivu. Je tedy vždy nebezpečný. V tomto konkrétním případě je vysoký 4 metry nad nejvyšší hladinou. Nejvyšší hladina je na rozmezí zelené (přílivová zóna) a žluté. Jde tedy o útes, který ve dne vždy uvidíme.
Na druhém obrázku zprava je útes, který je vždy pod hladinou. Není u něj uvedena hloubka, považujeme ho tedy za nebezpečný, i když nemusí být. Je třeba si uvědomit, že námořní mapy jsou určeny nejen pro jachtaře, ale i velké námořní lodě, nebo pro rybáře. Co není nebezpečné pro nás, může být nebezpečné pro jiné lodě. Proto jsou značeny i útesy v takových hloubkách, které se jachtařů netýkají.
Třetí případ ukazuje útes, který je při nejnižším odlivu na hladině. Při vyšší hladině bude pod vodou. Může být vidět, ale také nemusí. V přílivových oblastech, kde je velký rozdíl mezi vysokou a nízkou vodou, mohou nastat chvíle, kdy útes není pro naši plavbu nebezpečný.
Čtvrtý případ je útes, který se za odlivu vynořuje nad hladinu. Nad nejnižší hladinou (rozmezí mezi zelenou a modrou) je vysoký 6 metrů.
Pátý případ je útes se stejnou charakteristikou, tedy nad hladinou při odlivu, jehož výška však není uvedena.
No a poslední je útes v oblasti, která je za nejnižšího odlivu nad hladinou, jehož výška nad nejnižším odlivem je 3 metry.
Jde o celou řadu značek, jejichž správná interpretace může být pro vás velmi cenná.
12370
Související články
Slušná navigační chyba
Slušná navigační chyba
Trimaran Multi One Design 70 Phaedo si jel pro další vítězství v Rolex Middle Sea Race. Soupeře měl na lopatě. Pak přišla navigační chyba, která se vidí maximálně jednou za sto let.