Návod na pohodovou letní plavbu 2
Minule jsme si řekli, že počet mil při letní plavbě není přímo úměrný spokojenosti posádky. Nepříjemnosti nás ale mohou potkat i 20 mil od maríny, jak se jim vyvarovat?
Základem každé bezpečné plavby je znalost předpovědi počasí. Během letní charterové plavby obvykle strávíme více než 80 % času v dosahu mobilního signálu. V takovém případě je nejjednodušší sledovat předpověď počasí na internetu. V současné chvíli je naprosto plnohodnotnou pomůckou některá z meteo aplikací. Příkladem budiž vynikající česká Windy. Ve většině případů více než dostatečná pomůcka. Najdeme zde směr a sílu větru, poryvy, výšku vln, meteoradar, srážky. Pro takovéto letní plachtění je to více než dost.
Poznáme nebezpečné jevy?
Z Windy tedy vyčteme směr a sílu větru. Nezapomeneme se podívat ani na poryvy, protože ty nás mohou zaskočit způsobem, že si budeme říkat, že předpověď zase kecala. Pro laika, který meteorologii na kapitánských zkouškách bral jen jako nutné zlo, však může být obtížné zde odhalit nebezpečné jevy, jako jsou například přechody front.
Proto bychom neměli zapomínat ani na předpovědi psané (mluvené) lokálních meteorologických služeb. Ty si najdeme na internetu, nebo frekvence a časy v pilotu. Pomineme-li stálý silný vítr, jsou pro nás nebezpečné bouřky, a především přechody front doprovázené bouřkami. To vše nám v předpovědi řeknou.
Sledovat radar
Dnes je vynikající pomůckou meteoradar. Hlásí-li předpověď nebezpečí bouřek, je čas začít sledovat meteoradar. Odhalí nám, jestli jde bouřka přímo na nás, nebo se nám vyhne. Zjistíme s předstihem, že se máme připravit na nejhorší. Hrozí-li roziko, pověříme kotevní hlídku, aby sledovala meteoradar a před příchodem bouřlivého počasí dostane za úkol vzbudit kapitána.
Raději se schovat včas...
Avizuje-li předpověď přechod studené fronty, chci mít jistotu, že stojím bezpečně. Marína, dobře krytý přístav, bezpečná zátoka. V zátoce mohu stát na kotvě, nebo na bóji. Pokud na kotvě, chci mít jistotu, že bude kotva držet (správná hloubka, dobré dno). Vypustím dostatek řetězu. Ideální je, pokud mám kolem sebe dostatečný prostor. Na bóji se bezpečně uvážu. Pokud to jindy nedělám (měl bych), použiji dvě vyvazovací lana.
V případě nebezpečných meteorologických jevů se může stát, že bezpečné přístavy a kotviště budou na poslední chvíli plné. Podobné nápady jako my bude mít více skipperů. Zvláště v místech, kde bezpečných stání není přehršel. Při správném plánování plavby však o podobném nebezpečí víme v dostatečném předstihu. Přechod již zmíněné fronty je jistě znám 3 dny předem, 48 hodin dopředu bývá vše dostatečně přesně avizované. Máme tedy dost času na to, abychom ve správný čas byli na správném místě. Mnohde je možné si dnes vytvořit rezervaci. Přijeďme na bezpečné místo v předstihu, abychom případně měli čas na aplikaci plánu B.
Rozhodně bychom se měli vyvarovat hledání volného místa na poslední chvíli. To jen ukazuje, že jsme se vyflákli na přípravu.
Plán B
Nespoléhejme se na to, že náš hlavní plán vyjde. Mějme vždy předem připravený plán B a mějme čas na jeho realizaci. Plavba v bouřlivém počasí je fajn zážitek na hospodské historky, ale obvykle se do takové situace nechceme dostat s manželkou a dětmi na palubě. Není to dobré na žaludek a obvykle ani na vztahy.
968
Související články
Ostrý start k Fastnetu
Ostrý start k Fastnetu
Padesátý Rolex Fastnet Race startuje již v sobotu jednu hodinu po poledni britského času. Předpověď tři dny před startem slibuje velmi agresivní začátek.
Bouřlivý start Route du Rhum
Bouřlivý start Route du Rhum
Vrchol letošní offshore sezony na Atlantiku je tu již za týden. A podle prvních předpovědí se zdá, že letošní ročník bude bouřlivý. Kolik startujících přečká první týden na moři? Historie závodu pamatuje i ročníky, při kterých po prvním týdnu pokračovalo jen 15 % startujících. Letošní předpověď slibuje podobné drama.
Jak dostat Vendée Globe do Windy
Jak dostat Vendée Globe do Windy
Včera během online přednášky o Vendée Globe ukázal Milan Koláček, jak je možné dostat do mapy Windy pozice lodí Vendée Globe. Díky této maličkosti je možné jednodušeji analyzovat dění v regatě a předpovídat věci příští.