Na Serifos v 50 uzlech
Řecké charakteristiky. Plujete kolem Kythnosu, na otevřeném moři fouká jih 20 uzlů. Blížíte se k Serifosu, vítr šplhá nad 30 a před přídí bílá pěna značící 50. To jsou egejské zvláštnosti.
Již jednou jsme se zmínili o tom, že závětrná strana ostrova neznamená bezvětří, ale velmi silné poryvy větru. Také úžina mezi ostrovy je místo, kde vítr sílí. Znovu jsme se o tom přesvědčili mezi Kythnosem a Serifosem. Úžina mezi ostrovy je široká 7 mil. Pluli jsme na předobok, u Kythnosu vítr kolem 15 uzlů. Směrem ke středu kanálu vítr sílil na 20. Blížíme se k Serifosu a vítr rychle nabírá na rychlosti 25, 30, 35 uzlů. Před námi ale již místa, kde vítr zvedá vodní tříšť z hladiny. To už je k 50 uzlům!
Foto Daniel Vodička
Pohled na Choru
Nejprve refujeme. Když se vítr blíží k 25 uzlům. Jde to ale stále nahoru, a tak přichází na řadu další zmenšení plachet. Gena už je výrazně zarefovaná, špatně se s ní drží kurz. Když ale vidíme vodní pěnu, je jasné, že plachta musí dolů. Není nejnovější a škubání se při balení by ji také mohlo poškodit. A na kapesník bychom ostřejší kurz stejně nejeli. Protože chci plachtu šetřit a vítr již má přes 35, startuji motor, přidávám na 2500 otáček a odpadám na zadobok, abych snížil rychlost zdánlivého větru. Plachtu stihneme zarolovat a pak už přichází vodní pěna a loď má náklon jen na holý stěžeň.
Obeplouváme sever Serifosu. Blížíme se ke břehu, ale poryvy jsou stále mimořádně silné. K větru se přidává déšť, který bičuje tváře.
Foto Daniel Vodička
Marína v Livadi
Až na severovýchodě ostrova vítr trochu slábne. Míříme na jihovýchod do Livadi. Plujeme proti vlnám, ale v zátoce Livadi se před nimi schováváme. Marína, jak Řekové nazývají přístav, ve kterém se hází kotva, je místo. Házíme 40 metrů řetězu a couváme proti větru k molu. Přístav se rychle plní, v deštivém a větrném počasí hledají všichni bezpečný úkryt. Vítr na moři se postupně stáčí na jihozápad, Livadi je výborně krytý přístav.
Livadi je trajektový přístav Serifosu. Městečko není velké, kavárny a taverny jsou ale samozřejmostí. Dlouhá pláž pro koupající se a skoro nekonečně místa pro jachty na kotvě. Na vrcholu kopce nad městem je Chora, která se zatím vyhnula turistickému zneužití. Naštěstí. Jezdí tam autobus z Livadi, nebo si můžete půjčit motorku. Vyplatí se to, je to klidné místo s nádhernými výhledy.
I když Livadi není nejhezčím místem v Řecku, spolu s Chorou stojí za návštěvu, přístav je bezpečný a kotviště rozlehlé. Vše dohromady znamená, že ostrov stojí za návštěvu.
632
Související články
Fialová bestie
Fialová bestie
Na vedoucí skupinu závodu Vendée Globe se řítí bestie. Tlaková níže, bouře s větrem k 80 uzlům v poryvech. Tak alespoň naznačuje předpovědní mapa na serveru Windy. Většina závodníků se klidí z cesty. Vedoucí dvojice Charlie Dalin a Sebastien Simon do toho jde po hlavě.
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
80 uzlů v přístavu
80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.