Na kotvě: Pozor na ostatní!
Čím více kotevního řetězu, tím lépe kotva drží. Mohu tedy na 5 metrech hloubky vypustit 50 metrů řetězu, nebo je to nebezpečné?
Více řetězu lépe drží. Svatá pravda. Proč tam tedy vždy nevysypat vše, co mám?
I když na kotvištích obvykle vídáme opačný problém, kdy mnozí používají kotvu jen jako olovnici a měří s ní hloubku, i k přílišnému vypouštění řetězu občas dochází. Podívejte se na první obrázek. Černě nakreslené lodě vypustily 25 metrů řetězu, jak si žádala hloubka 5 metrů. Na červeně znázorněné jachtě se skipper dozvěděl, že čím více je řetězu ve vodě, tím lépe kotva drží. Proto tam vysypal rovnou 40 metrů. Na hloubku nehledě. S krásným pocitem z dobře vykonané práce si dal večeři, láhev místa zapil několika travaricema a usnul jako špalek.
Zaspal tak noční změnu větru a ráno s třeštící hlavou nechápal, jak je možné, že stojí na dosah lodi, která byla večer bezpečně daleko. A to měl štěstí, že nedošlo ke kolizi. Lodě poletují na kotvě ze strany na stranu a v podobné situaci by k srážce snadno mohlo dojít.
Proto je dobré, vypouštět jen tolik řetězu, kolik si hloubka v místě zasluhuje. Pokud by bylo v noci třeba, kontrolovaně můžeme vypustit více.
Ve druhém případě se podíváme, jak zvolit místo na kotvení ve chvíli, kdy jsou některé jachty vyvázány na břehu. V takovém případě se celá situace v zátoce změní. Lodě vyvázané na břeh mají obvykle vypuštěno více řetězu, než je třeba. Je to dáno tím, že správná vzdálenost od břehu pro vypuštění kotvy se špatně odhaduje, a proto bývá kotva hozena dále. navíc je tu strach z břehu za zády.
Od jachet vyvázaných na břehu je třeba se držet dále. Černě znázorněné jachty stojí v bezpečné vzdálenosti a ani při změně větru nebudou ohrožovat jachty vyvázané na břehu a ani jejich kotvy.
Červeně znázorněné jachty na první pohled také stojí bezpečně. Platí to však jen do chvíle, než se otočí vítr. V takovém okamžiku hrozí srážka s vyvázanými loděmi, případně náš řetěz pohybující se v těsné blízkosti jejich kotvy, může ohrozit jejich kotvu.
Pro červené lodě by bylo bezpečnější zakotvit a vyvázat se na břeh.
9998
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Dvoudenní urz je určený pro všechny, kteří se chtějí podrobněji seznámit s problematikou bezpečnosti a záchrany života na moři.