Na dohled od antarktického ledu
Sodebo Ultim 3 dělá poslední 2 dny mezi 800 a 850 mílemi za den, průměrná rychlost je kolem 35 uzlů. Ve dne v noci letí trimaran rychlostí, která je i na motorový člun vysoká. Přitom se pohybuje jen 300 mil od antarktického ledového příkrovu.
Pro běžného smrtelníka je představa plavby nocí rychlostí 35 uzlů spojená s určitou porcí nejistoty. Co když se něco připlete do cesty? Stihnu zareagovat? To se bavíme o plavbě ve Středozemním moři na motoráku. Posádka Sodebo Ultim 3 letí nocí na třicetimetrovém trimaranu na foilech. Zde není možné náhle otočit kormidlem o 90°...
Nyní se přitom pohybuje necelý půlden plavby od ledovce, který obklopuje Antarktidu. Ten se v místech, kde nyní pluje Sodebo Ultim 3 rozprostírá až k 55°jižní šířky. Trimaran nyní pluje na 50°. Pro srovnání s Vendée Globe bych rád uvedl, že kvůli nebezpečí střetu s plovoucími ledovci je jižně od mysu Dobré naděje zakázána plavba jižně od 45°jižní šířky.
Sodebo Ultim 3 tedy pluje rychlostí 35 uzlů v místech, kde se nacházejí plující ledovce. Taková plavba je tak trochu ruskou ruletou. Tedy, trochu více,ež jen trochu.
Na riziko střetu s ledovci ukazuje i teplota vody v místech, kde trimaran pluje. Teplota klesla k nule, to je jasný ukazatel rizika.
Posádka musí mít posunutý pud sebezáchovy až někam na úroveň lumíků. Nebo musí nekriticky důvěřovat systému OSCAR, který by měl detekovat plovoucí předměty před lodí.
V současné chvíli je náskok Sodebo Ultim 3 skoro 680 mil na referenční čas trimaranu IDEC Sport.
Polohu lodi najdete zde.
2725
Související články
50 dnů kolem světa
50 dnů kolem světa
Charles Caudrelier obeplul svět sólo za 50 dnů, 19 hodin a 7 minut a stal se prvním vítězem závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge. Jen dva sóloví jachtaři dokázali obeplout svět rychleji. Držitel rekordu Francois Gabart za 42 dnů, 16 hodin a 40 minut a Thomas Coville za 49 dnů, 3 hodiny a 7 minut.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.