Můžete si nevšimnout chybějícího kýlu?
Je možné plout na plachetnici, která přišla o kýl, aniž byste si toho všimli? Zdá se to nemožné, ale opak je pravdou. Sedmatřicítka Jeanneau dokázala dokončit 3 charterové plavby, než si někdo všiml, že je bez kýlu.
Tento příběh není nejnovější. Došlo k němu již v roce 2010. I dnes ale nad ním budeme krotit hlavou...
Charterová jachta přišla o kýl, který urazila na ostrovech Scilly. Doplula z místa nehody zpět do Falmouthu, zákazník ji vrátil charterové společnosti. Na dotaz, jestli někde najel na mělčinu, se dušoval, že ne.
Následovala další charterová plavba do Plymouthu. Zde se skipperovi zdálo, že je na chování lodi něco divného. Přičítal to závadě na kormidelním mechanismu. To bylo vše. Až při třetím charteru došlo na to, že je jachta tak nějak nestabilní. To již byl na lodi profi skipper… I on ale viděl jako příčinu kormidelní mechanismus.
Překvapení nastalo, když zvedli jachtu z vody. Na jeřábu se napínají popruhy, trup se pomalu zvedá, už je skoro z vody, ještě kousek, ještě kousek a… Nic! Nic víc. Kýl není, chybí, zmizel, upadl, ztratil se. Ještě se podívali dolů pod jeřád, ale nic tam nebylo.
Dá se předpokládat, že v té chvíli v maríně jen nevěřícně kroutili hlavami. Kýl může upadnout, ale aby se to zjistilo až na jeřábu?
Nakonec se podařilo kýl najít. Dvě tuny železa našli potápěči, kterak stojí mezi skalkami u souostroví Scilly. Když majitel charterovky zatlačil na viníka ztráty kýlu, ten přiznal, že si během plavby lehce ťukli o dno.
Více zde.
4205
Související články
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Ulomený foil
Ulomený foil
Druhý ve Vendée Globe Sebastien Simon přišel o foil na pravoboku. To je velká rána pro držitele čtyřiadvacetihodinového rekordu. Znamená to rychlostní ztrátu kolem 30 %.
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.