Muž přes palubu – jak získat čas?
Jste ve dvou na palubě jachty. Jeden z vás padá přes palubu. Poučky se honí hlavou. Je jich příliš! Co udělat v první chvíli? Jak získat čas?
Dramatická chvíle, která může mít fatální následky. V hlavě je zmatek. Co udělat nejdříve?
V takové chvíli se často člověk zachová špatně. Může víc věcí pokazit, než kdyby si dal pár sekund na rozmyšlenou.Pár sekund na rozmyšlenou ale může znamenat, že ztratíme trosečníka z očí. Potřebujeme čas!
Čas můžeme získat jednoduchým manévrem. Říká se mu crash stop.
Jedno po druhém
Člen posádky padá přes palubu. Na palubě jsme pouze dva. (1)
Přejdu na bočák, ujedu 2 – 3 lodní délky (to v podstatě znamená okamžitě). (2)
Stočím kormidlo prudce proti větru. (3)
Provedu obrat proti větru a nesahám přitom na otěže.(4) Všimněte si, že až do tohoto okamžiku nesahám na otěže. Ideální manévr pro jednoho člověka na palubě.
Po obratu je kosatka na špatném boku. Znovu stočím kormidlo proti větru. (5)
Loď by se měla ustavit do dryfu a téměř zastavit. Pokud tomu tak není, stále má tendenci jet, povolíme více hlavní plachtu. Bude-li flatrovat, nevadí, jen dáme pozor na hlavu.
Nyní loď téměř stojí a pomalu splouvá k MOB ve směru modré čáry.
Od MOB jsme se nevzdálili, máme čas na rozmyšlení dalšího postupu, můžeme poklidit lana na palubě a nastartovat motor. V ideálním případě bychom vytáhli trosečníka na závětrném boku, ale k ideálu mají podobné situace daleko. Základem je, že jsme získali čas na řešení s chladnější hlavou.
6783
Související články
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Ulomený foil
Ulomený foil
Druhý ve Vendée Globe Sebastien Simon přišel o foil na pravoboku. To je velká rána pro držitele čtyřiadvacetihodinového rekordu. Znamená to rychlostní ztrátu kolem 30 %.
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.