Search
× Search
Mistrovství světa lodní třídy 29er
David Křížek
/ Kategorie: Ostatní regaty

Mistrovství světa lodní třídy 29er

Česká reprezentace mládežnické lodní třídy 29er se vrací z mistrovství světa v polské Gdynii. Nejlépe z našich si dle očekávání počínala posádka Jára Čermák a Petr Košťál, kteří ve finále bojovali ve stříbrné skupině a nakonec si odváží celkové 71. místo ze 172 startujících posádek.

Za zmínku stojí také 24. místo Michala a Lukáše Krsičkových v kategorii do 17 let, kde startovalo celkem 49 posádek. Jízdy našich jachtařů vykazovaly řadu chyb a je hodně prostoru ke zlepšování, ale celkově se daří celou skupinu posouvat kupředu a v absolutním hodnocení došlo opět k výraznějšímu pokroku.

 Po třídenním tréninku, během něhož se tým věnoval nejen porovnávání rychlosti se zahraničními posádkami, ale také důkladné technické přípravě, bylo mistrovství světa zahájeno. Během třídenní kvalifikace se odjelo celkem 9 rozjížděk. Úvod se jel spíše ve slabším větru, ale hned druhý den přifouklo a pořadí se začalo rychle měnit. Stabilní výkony podávali Jára Čermák a Petr Košťál, kteří zajížděli výsledky adekvátní postupu do zlaté skupiny, která byla jejich cílem. Stále jim ale chyběl alespoň jeden výrazný dojezd. Přitom o týden dříve na mistrovství světa mládeže dokázali dvakrát dokončit na 3. místě. Nyní se jim tento skok nedařil. Dvakrát k tomu byli blízko. Jednou je ale z předního umístění odsunula posádka, která do nich najela na větru zleva. Kluci je nakonec vyprotestovali, ale výsledek jim to stejně nezachránilo. Nejhorší ale bylo převržení v polovině rozjížďky ve spodní bráně, kdy jeli s náskokem na skvělém 2. místě v silném větru. To znamenalo definitivní konec nadějí na postup mezi zlatou elitu. Navíc kluci stále velmi špatně startovali a k rapidnímu zlepšení v této oblasti došlo až v samotném závěru regaty.

Problém s postupem do skupiny měli také naši nejmladší Michal a Lukáš Krsičkovi. Do nich v šesté rozjížďce při vytahování genakru najela z návětří holandská posádka. Kluci se převrátili a skončili pod plachtami. Ani se nestačili rozhlédnout a najít viníky a případné svědky. Spor pak skončil vzájemným protestem, který kluci díky pochybnému svědectví polského závodníka, který měl úplně jiný popis situace a popisu dění členkou JURY, která viděla jen polovinu incidentu, prohráli a kromě diskvalifikace navíc musí uhradit škodu. V popisu situace bylo v zápisu JURY uvedeno, že lodě pluly na zadoboční vítr v krytí asi 2 metry od sebe, když se závětrná česká loď převrátila do návětří a sálingem způsobila návětrné lodi škodu na dně (proražený gelcoat v jednom bodě - nejspíš od nandavání lodě na manipulák ve velkých vlnách) kousek před ploutví. Na lodi nebyl jinak ani škrábanec, plachty české lodě byly naprosto nepoškozené a na stěžni a sálingu nebyla ani známka kolize. Bylo patrné, že výpověď byla naprosto lživá a JURY se nad incidentem příliš nezamýšlela, protože každému je jasné, že ve větru 15 uzlů je toto jednoduše nemožné. Ve spolupráci s Vaškem Brabcem jsme napsali žádost o znovuotevření případu, ale to bylo jednoduše zamítnuto. Vaškovi i tak patří obrovské díky za skvělou formulaci žádosti. Celý případ, včetně jeho vyjádření je pro nás cennou zkušeností. Kluky bohužel diskvalifikace odsunula z možné účasti ve stříbrné skupině a skončili na 5. místě v té bronzové. 

Při úvodním brífinku prvního závodního dne jsem apeloval na závodníky, aby se snažili vyhnout předčasným startům a následným penalizacím (UFD - BFD). Jediný kdo měl proti mým radám výhrady, byl Adam Ott, který si s Davidem Muzikářem bohužel hned v úvodní rozjížďce připsali UFD. Klukům se ve slabém větru nedařilo. Ten ale bohužel převládal. Jak to zesílilo, tak šli okamžitě kupředu, o čemž svědčí výsledky z druhého a předposledního dne.

Do finále nakonec závodníci postupovali s jediným neškrtatelným výsledkem po 9 rozjížďkách. Jára Čermá a Petr Košťál šli do stříbrné skupiny z 65. místa, Michal a Lukáš Krsičkovi do bronzové skupiny z 95. místa a Adam Ott a David Muzikář také do bronzové skupiny ze 126. místa. Úvodní den finále se nakonec pro nedostatek větru nezávodilo. V následujících dvou dnech se pak odjelo dvakrát po čtyřech rozjížďkách. Vítr ale tentokrát skákal z 270° do 020° a pulzoval na síle od 3 do 8 uzlů. Odpoledne pak zesílil až na 20 uzlů. Poslední den už to bylo jen slabé a opět to hodně skákalo. Naši výrazně zlepšili starty a dokázali se občas prodrat kupředu. Bylo ale velmi složité pozici ve vlnách a slabém větru udržet. Jára Čermák a Petr Košťál si tedy nakonec odvážejí 71. místo, Michal a Lukáš Krsičkové 110. místo a 24. místo v kategorii do 17 let a Adam Ott a David Muzikář skončili na 126. místě. Nyní se závodníci přesunou na závod na Seči, kam se všichni nesmírně těší a věřím, že si užijí tu pravou jachtařskou pohodu. Pak přijde další tvrdá práce na mistrovství Evropy na Lago di Garda.

Perličkou byla účast čerstvých mládežnických mistrů světa lodní třídy 420, kteří si vedli skvěle a ač se nejednalo o jejich hlavní třídu, skončili na výborném 39. místě. Ve světě je střídání mládežnických tříd naprosto běžné. V Itálii mají například program, kde junioři procházejí ze 420 na 29er i na katamarány Nacra 15. Mohou se tak lépe rozhodnout jakým směrem se bude jejich jachtařská kariéra ubírat. 

 

2019 Zhik 29er World Championships - Gdynia POL - 172 posádek

1. FRA - A. Girou / N. Chauvin - 50b

2. USA - S. Baker / R. Shelley - 63b

3. SWE - A. Moss / C Hörfelt - 73b

71. CZE - J. Čermák / P. Košťál - 222b

110. CZE - M. Krsička / L. Krsička - 200b (24. místo U17)

126. CZE - A. Ott / D. Muzikář - 251b


Mistrovství světa v číslech:

  • 13 let - nejmladší závodník
  • 15 smíšených posádek
  • 17 rozjížděk
  • 22 uzlů - maximální síla větru
  • 23 let  - nejstarší závodník
  • 49 posádek U17
  • 58 dívčích posádek
  • 95 - předchozí nejlepší výsledek české posádky na MS
  • 172 posádek
  • 344 závodníků
2694
Na horu