Má být hlavní plachta v drážce?
Od našeho čtenáře jsme dostali dotaz, jestli má být správně spodní lem hlavní plachty navlečen v drážce v ráhně, nebo nikoli. Na toto téma prý vedli diskuzi s kamarády jachtaři…
Dnes se obvykle s hlavní plachtou nasunutou spodním lemem do ráhna nesetkáváme. Dříve to ale bylo jinak. Spodní lem plachty měl všité lanko (nebo jezdce), které se nasouvalo do ráhna. V závodním jachtingu toto bývalo dokonce diktováno pravidly (IOR handicap).
Tato doba je už pryč a plachta bývá na ráhně uchycena jen v rozích. Napětí spodního lemu určuje outhaul. Pro upevnění spodního lemu plachty v ráhně není důvod, pokud nechceme plachtu za dlouhé plavby použít ke sběru dešťové vody.
Na spodním lemu plachty vzniká indukovaný odpor. Za plavby vzniká na návětrné straně plachty přetlak a na závětrné podtlak. To je dáno rychlostí proudění kolem plachty, které je na návětrné straně pomalejší a na závětrné rychlejší.
Protože rozdílný tlak má tendenci se vyrovnávat, dochází k průniku vzduchu pod plachtou na závětrnou stranu. Plachta tak ztrácí výkon. To je indukovaný odpor.
U plachty, která je nasazená spodním lemem do ráhna, je indukovaný odpor menší. Nebo byl by, pokud by plachta měla stejný střih, jako plachta s volným spodním lemem. Obvykle se ale jedná o staré a bachraté plachty, u kterých indukovaný odpor žádný velký vliv nemá.
U turistických jachet to tak docela neplatí, protože nad ráhnem je upevněn lazy bag, který přelévání vzduchu z jedné strany plachty na druhou brání.
Aby k indukovanému odporu nedocházelo na závodních lodích, jsou například na nových lodích pro Americký pohár AC75 plachty protaženy až těsně nad palubu.
To jsme ale odbočili. Dnes se s instalací hlavní plachty do ráhna obvykle nepočítá a není třeba si s tím lámat hlavu. Plachta drží na ráhně jen v rozích.
3554
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.