Loď s ponorem až 31 metr
Jednou z nejzvláštnějších lodí po mořích plujících je Boka Vanguard. Jde o loď určenou k převozu největších a nejtěžších nákladů na naší planetě a dost možná i v celém vesmíru. Je 275 metrů dlouhá a skoro 80 metrů široká. Její ponor může být až 31 metr.
Chcete-li převážet ty největší předměty, které kdy lidstvo sestrojilo, nepomůže vám žádný jeřáb. Je třeba něco vědět o Archimedovi. Je nutné vyžít výtlaku, konstrukce velikosti ropných plošin nejde zvedat jeřábem. Jejich přepravu zajišťují velmi zvláštní plavidla, která mají schopnost se potopit, aby z vody mohla tyto kolosy zvednout. Největším z těchto lodí je Boka Vanguard postavená 2012. Loď uveze náklad o hmotnosti až 110 000 tun. Kromě těžních plošin je určená také k přepravě lodí
Podívejte se na video z nakládky 325 metrů dlouhé Carnival Vista.
Jedná se o podivné plavidlo bez přídě a boků, které může transportovat předměty delší, nebo širší než samo jest. Můstek lodi a obytná část se nachází na pravoboku. Další čtyři řekněme sloupy, viditelné na palubě, jsou posuvné.
Vodotěsná paluba umožňuje, aby byla při nakládce celá zaplavena vodou. Běžný ponor lodě je 11 metrů, ale při nakládce se může zvětšit až na 31 metr! V té chvíli je nad palubou hloubka 16 metrů. Další možností nakládky je přeprava na palubu po kolejích. Posádku plavidla, které se naložené pohybuje rychlostí 11 – 13 uzlů, tvoří 40 mužů a možná i žen.
První náklad, který Boka Vanguard převážela, byla plošina vážící 53 000 tun. Plavba začínala v Koreji a končila v Mexickém zálivu. Plavba trvala 2 měsíce.
Loď slouží také jako plovoucí dok. Jak pro ropné plošiny, které je tak možné kontrolovat na místě, tak i například pro výletní lodě, jako byla Carnival Vista.
Uvažovalo se také o použití Boka Vanguard k přepravě Costa Concordia. Nakonec byla loď do loděnice v Janově odtažena.
Cena lodi Boka Vanguard byla 240 milionů USD.
1949