Leader 33, dva v jednom
Loděnice Jeanneau svým modelem Leader 33 uvedla na trh dvě lodě místo jedné. Možností volby mezi variantami s vestavěnými nebo přívěsnými motory se jedná v podstatě o dva různé motorové čluny. Byť se téměř nijak neliší trupem a interiérem, pocitově jsou od sebe při jízdě na hony vzdálené. Vlastně jsou ještě nabízeny dvě možnosti nástavby a to open - bez střechy, pouze s obloukem nad kokpitem, a sport top - s elektricky ovládanou střechou. Takže pokud budeme brát v úvahu všechny možné kombinace, bylo by asi správnější napsat čtyři místo jednoho.
Opět se setkáváme s filozofií vlastní Jeanneau, tedy životem na jedné úrovni. Pro neznalé to znamená, že při pohybu po člunu během dne mezi přídí, zádí a kokpitem nepřekonáváte prakticky žádné výškové rozdíly.
Interiér
Foto Jeanneau
V přední kajutě je možné vytvořit sezení.
Jak již bylo uvedeno, jedná se prakticky a dva různé čluny. Jejich popis začneme tím, co mají společné. Tím je interiér. Nabízí zhruba to, co od člunu této velikosti očekáváte. Tedy poměrně velkorysou příďovou kajutu s dvoulůžkem, nad kterým se na obou stranách nachází skříňky. Před lůžkem je skromný prostor vybavený na obou stranách krátkými polstrovanými sedačkami. Na pravoboku vede sedačka až k přepážce kajuty a nad ní se nachází skříňka, na levoboku je sedačka kratší a skříňka dosahuje až k podlaze kajuty.
Sedačky jsou pod úrovní lůžka, jehož nožní část se dá sklopit Můžeme tak v příďové kajutě vytvořit velkou sedačku ve tvaru U otočenou směrem k zádi. Smysl této úpravy se jeví snad jen v případě, že jeden nocležník vaří snídani a druhý se na něj chce koukat a od ležení ho už bolí záda.
Foto Jean-Jacques BERNIER
Kuchyňka a přední kajuta.
Dveře do příďové kajuty jsou za příplatek zasouvací, jinak je nabízen závěs. Kajuta má okénka v trupu, příďovou luknu a průhledný strop pod předním sklem kokpitu. Tím vším je zajištěno velmi dobré osvětlení.
Mezi příďovou kajutou a kokpitem je kuchyňka, do které se vstupuje po čtyřech schůdcích z kokpitu. Je vybavená dřezem a plynovým vařičem. Nad ní jsou dvě skříňky, místo jedné je možné instalovat mikrovlnnou troubu. Vedle kuchyňky jsou dveře do záďové kajuty. Na pravoboku se nachází dveře do koupelny. I tento prostor je dostatečně osvětlen okénky v trupu, průhledným stropem do kokpitu a hlavní luknou.
V záďové kajutě je na levoboku podélná sedačka, před ní malý prostor a dvě rozměrná lůžka orientovaná příčně. Úložné prostory jsou ve skříňkách a pod sedačkou. Osvětlení poskytují okénka v trupu a malá lukna do kokpitu.
Paluba a kokpit
Foto Jean-Jacques BERNIER
Pohled do kokpitu.
Vylezeme-li luknou nahoru, dostáváme se na palubu, respektive do kokpitu. I když ve verzi sport top působí přední část kokpitu trochu jako salon, tímto ve skutečnosti není a nedá se nijak zavřít. A verze open je prostě open. Ale i kokpit mají všechny varianty stejný. Z mola se do něj vstupuje přes záďové plato malou brankou na pravoboku. Je tvořena nerezovým rámem s průhlednou výplní. Zapuštěné skládací koupací schůdky najdeme na pravé straně plata.
Foto Jean-Jacques BERNIER
Sezení na palubě.
Mírně vlevo od středu kokpitu je rozkládací stolek, kolem kterého je sezení ve tvaru U. Jedná se ale o tři odělené lavice. Největší a „nejsložitější“ z nich je ta na zádi. V její zadní části, přístupné ze záďového plata, je úložný prostor vhodný k umístění záchranného ostrůvku. Její zadní i boční opěradla se dají sklopit a je možné tak vytvořit poměrně velké opalovací lehátko. Ve verzi sport top ale střecha kokpitu zasahuje téměř přes celou jeho délku a tak si myslím, že to opalování bude komplikované. Celá tato lavice se odklápí směrem dozadu a umožňuje tak přístup k vestavěným motorům. Samozřejmě v případě verze se závěsnými motory se pod ní nachází prázdný prostor. S boční podélnou lavicí se nedá dělat nic. Přední umožňuje u Jeanneau běžné překlápění opěradla. Lze na ní dá sedět buď čelem ke stolku nebo směrem po směru plavby.
V podlaze kokpitu jsou dva úložné prostory. Do jednoho z nich se dostaneme po odklopení stolku. Na pravoboku je od zádě nejdříve skříňka na kuchyňské věci s možností instalace 42l lednice. Před ní se už nachází sedačka skipera s kormidlem a palubní deskou.
Paluba má ochozy po obou bocích. Ochoz na pravoboku je o něco širší a vstupuje se na něj po dvou schůdcích z kokpitu. Jsou na něm umístěna hrdla nádrží. Na levoboku je užší a musí se něj trochu krkolomě vylézt ze záďového plata.
Na mírně zvýšenou příďovou nástavbu je možné umístit polohovatelnou matraci. Kotevní kování je poměrně dlouhé a vynáší tak kotvu daleko z dosahu přídě. Dva vazáky umístěné vedle kotevního kování jsou s mooringem velmi dobře dosažitelné. Poziční světla instalovaná přímo na palubě jsou velmi odolná.
Čím se liší
Foto Jeanneau
V případě přívěsných motorů je třeba počítat s menší koupací plošinou.
A nyní se dostáváme k tomu, čím se jednotlivé verze liší. Ve verzi open pokračuje příďová nástavba čelním sklem, které přechází do nízkých bočních skel. Zhruba nad polovinou kokpitu je rám, na kterém jsou umístěny světla, antény atd. Verze Sport Top nabízí oproti tomu elektricky ovládanou zatahovací střechu, která zakrývá skoro celý kokpit. Světla jsou na jejím úplném konci. Vedle kormidla a za příplatek i na levoboku jsou v bočních sklech otevíratelná okna, kterými jdou třeba uvázat fendry bez nutnosti vyjít na ochoz. Sport Top je mi sympatičtější. Nabízí při otevřené střeše dostatečný pocit volnosti a v případě nepřízně počasí kousek střechy nad hlavou.
Motory
Foto Andy Wakeman
Verze s vestavěnými motory.
Co ale dělá ze dvou jinak stejných Leaderů 33 dva různé čluny jsou rozdílné motorizace. V nabídce jsou: dva vestavěné benzinové Mercruiser 4,5l á250 HP s náhonem Bravo 3, dva vestavěné benzinové Mercruiser 6,2l á300 HP se stejným náhonem, oba i ve verzi Axiom (joystick), dva vestavěné diesely Volvo D3 – 220DP á 220 HP s automatickým trimem i ve verzi s joystickem anebo dva přívěsné motory 225 nebo 250 HP. Všechny verze mohou být osazeny eletrickými trimovacími klapkami. My jsme měli možnost otestovat čluny s Volvy a s Yamahami 250.
Verze s vestavěnými diesely byla v podstatě předvídatelně příjemně ovladatelná. Volantem se dalo točit jedním prstem a pro dokování byla vybavena joystickem (samozřejmě je nutný příďový propeler). V mírném protivětru jsme dosáhli rychlosti těsně pod 30 uzlů a při výtlaku 5 tun v lehkém trimu má člun slušnou, i když nijak závratnou aceleraci.
Trimovací klapky, kterými byl vybaven, mi přišly v kombinaci s autotrimem celkem zbytečné. Ani při plavbě na plný plyn nebyly hluk a vibrace nijak výrazné.
Foto Jeanneau
Kdo chce rychlost, sáhne po přívěsných motorech.
S přívěsnými motory se jedná o zcela jiný případ. První velký rozdíl je v hluku. Dvakrát 250 HP za zády je dobře slyšet. Zrychlení se nevyrovná RIBům o stejném výkonu, ale i tak je více než slušné. Největší rozdíl je ale v řízení. I když je hydraulické, stejně jako v případě vestavěných motorů, tlak se vytváří otáčením volantu, který přitom klade poměrně slušný odpor, zvláště když rychlost přesahuje 39 uzlů. Z boku na bok je to asi sedm otáček, takže i dokování znamená celkem zážitek. Motory jsou blízko vedle sebe, takže ani jejich protiběžný chod příliš nepomáhá. Přejete-li si rozumný člun s pohodovým ovládáním volte diesel, pokud si chcete trochu zařádit volte přívěsné motory. Ještě se trochu liší spotřeba... Páky vpředu u dieselu znamenají cca. 90l/h nafty zatímco to stejné u přívěsáků je cca.200l/h benzínu.
Jeanneau Leader 33
Celková délka |
10,56 m |
Délka trupu |
8,22 m |
Šířka |
3,32 m |
Výtlak |
4912 kg |
Ponor |
0,96 M |
Nádrž na palivo |
525 l |
Nádrž na vodu |
175 l |
Počet kajut |
2 |
Počet lůžek |
4 |
kategorie |
B8, C10 |
Design |
Garroni Design, Mickael Peters Yacht Design, Jeanneau Design |
Cena |
od 161 293 EUR včetně DPH 21 % |
Více |
www.fasyachting.cz |
3296
Související články
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Nejatraktivnější jednotrupé offshore jachty IMOCA nejsou příliš svázané pravidly. Mimořádná pozornost je však od tragického ročníku Vendée Globe 1996 kladena na stabilitu. Jak vypadají přísné testy stability, kterými musí projít každá loď?