Kruté chvíle čekání
Před 5 dny plul na čele The Ocean Race tým Holcim – PRB s náskokem přes 550 mil. Nikým neohrožován, mohl šetřit loď, nemusel jet na hraně. Dnes má náskok jen 120 mil a situace je docela jiná. Posádka Holcim – PRB se musí ohlížet přes rameno. Co se stalo?
Startovní pole je jako na gumové kšandě. Po startu z Kapského Města Holcim – PRB natahoval náskok jako gumu od tepláků. Před pěti dny byla napnutá k prasknutí. Pak se začala zkracovat. Nyní by se zmenšování náskoku mohlo zase zastavit.
Na začátku března zaostávala Malizia za Holcim – PRB jen něco přes 50 mil. Holcim – PRB se však udržela v pomalu postupující tlakové níži, zatímco zbytek startovního pole se propadl za níži do oblasti vysokého tlaku vzduchu. Jinými slovy skončil v bezvětří. Náskok Holcim – PRB začal rychle růst. Za 3 dny to bylo 550 mil.
Narostl na 570 mil, aby se začal před 5 dny zkracovat. Situace se obrátila. Holcim – PRB se dostal do oblasti vyššího tlaku a trojici pronásledovatelů dohnala studená fronta. Usadila se v ideálním větru před studenou frontou a začala dohánět vedoucí jachtu. Nejprve pomalu, poslední dva dny se již náskok zkracoval velmi rychle.
Dnes se krvácení vedoucí jachty zpomalilo. Fronta ji také dohnala a Holcim – PRB zrychlila na 24 uzly. Pronásledovatelé jsou však stále rychlejší. Malizia nyní ukazuje rychlost 27,4 uzlu. Jachty nyní letí východním kurzem podél hranice Ice Exclusion Zone. Podmínky jsou ideální. Před přídí je oblast vyššího tlaku vzduchu, moře by tedy mělo být relativně klidné (alespoň ne rozbité). Windy ukazuje výšku vln kolem 2 metrů. Dokonce by mohlo dojít k překonání rekordu v počtu uplutých mil za 24 hodin. Bude to záležet na tom, jak rychle se bude pohybovat fronta a zdali se v ní jachty udrží.
Prasklá kormidla na 11th Hour Racing
V posledních dnech probíhaly opravy na kormidlech 11th Hour Racing. Tým objevil prasklinu nejprve na jednom kormidle, později u na druhém. Kormidla jsou výklopná. Aby kormidlo, které není třeba (návětrné), nebrzdilo. Volné kormidlo tým vyměnil za náhradní, které s sebou veze a prasklý list byl opraven. Navzdory škodám a potřebným opravám se týmu podařilo udržet v kontaktu se soupeři.
Polohu lodí najdete zde.
598
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.