Krize při kotvení
Stojíte na krásném kotvišti. Cesta na kotviště mezi mělčinami nebyla snadná. Jak se máte připravit na nejhorší?
Máme tu pro vás dvě rady pro případ, že se v noci prudce změní počasí a kotva přestane držet.
Případ číslo 1
Na kotviště, na kterém stojíte, je velmi složitý vjezd. Vplouváte ve dne mezi útesy a mělčinami. Co dělat, pokud v noci přestane držet kotva a potřebujete odplout?
Na takovou situaci je třeba se připravit již ve chvíli, kdy na kotviště připlouváte. Mějte na mapovém plotteru zapnutý TRACK, který zaznamenává a zobrazuje uplutou cestu. Díky němu můžete i za temné noci bezpečně vyplout. Vaše trasa, kterou jste vplouvali, je zaznamenána a stačí, pokud se jí budete co nejvěrněji držet. Je to maličkost, ale pomůže.
Případ číslo 2
Stojíte v úzké a hluboké zátoce, ve které není dost místa na to, aby se vaše jachta mohla točit kolem kotvy. Proto použijete dvě kotvy, které zabrání točení se na příliš velkém poloměru.
V noci se zhorší počasí. Je jasné, že dále zůstávat na kotvě není možné a je třeba rychle odplout. Vytažení dvou kotev však není snadné a navíc riskujete, že si namotáte lano od druhé kotvy na lodní šroub. To by byl konec.
V takové situaci je třeba rychle zhodnotit rizika a raději zvolit menší škodu a bezpečí, před rizikem ztráty lodi. Proto v případě nouze odhoďte lano druhé kotvy a nechte ji ležet na dně. Vytáhnete jen hlavní kotvu a odplujete. Kotva, kterou na místě necháváte, sice není zadarmo, ale její cena je v porovnání s cenou lodi a bezpečností posádky zanedbatelná.
Navíc zanechání kotvy na místě neznamená, že o ni přijdete. Zaznamenejte si její pozici a jak se počasí uklidní, vraťte se pro ni.
9253
Související články
Fialová bestie
Fialová bestie
Na vedoucí skupinu závodu Vendée Globe se řítí bestie. Tlaková níže, bouře s větrem k 80 uzlům v poryvech. Tak alespoň naznačuje předpovědní mapa na serveru Windy. Většina závodníků se klidí z cesty. Vedoucí dvojice Charlie Dalin a Sebastien Simon do toho jde po hlavě.
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
80 uzlů v přístavu
80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.