Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Při kotvení se dobře cítím na hloubce do 10 metrů. V takovém případě vím, že délka kotevního řetězu odpovídá téměř pětinásobku hloubky od příďového kování k mořskému dnu pod lodí. To je poměr, který zajišťuje velmi spolehlivé zakotvení.
V některých případech jsou kotviště plná a je třeba jít na větší hloubku. Můžeme si říci, že i řetěz délky odpovídající čtyřnásobku hloubky by nás měl udržet.
50 : 4 = 12,5 m
Matematika nám říká, že v takovém případě můžeme kotvit cca na 12,5 metrech. To ale nepočítáme s výškou příďového kování nad hladinou. Správně bychom měli…
Některé moderní kotvy se chovají velmi způsobně i na kratším řetězu. Řekněme poměr hloubka /délka řetězu 1 : 3.
50 : 3 = 16,7 m
Je to ústupek od bezpečnosti, ale dobrá. Za cenu rizika jsme schopni zakotvit i na hloubce mezi 15 a 16 metry.
Občas jsou ale k vidění běžné charterové jachty (v Chorvatsku), které kotví na hloubkách kolem 20 metrů. Je to samozřejmě naprosto jejich věc. To nijak nezpochybňuji. Ale o bezpečném zakotvení bych nemluvil. Poměr mezi hloubkou a délkou řetězu je velmi malý.
Ještě jeden bezpečnostní problém…
Jedním aspektem kotvení je bezpečnost zakotvení. O té jsme psali výše. Druhá část problému ale je, jestli jsme schopni kotvu bezpečně vytáhnout nad hladinu. Zde se jedná o to, jak vypadá dno, na kterém kotvíme.
Bude-li dno ploché, obvykle půjde o písek, nebo bahno. V takovém případě by neměl být s vytažením kotvy problém.
Někdy ale vidíme lodě, které kotví u strmého skalnatého pobřeží. Rozpraskaný vápencový břeh mizí pod hladinou a jachta má kotvu spuštěnou někde do hlubin. Pokud se dno neumoudří a nenajdeme v místě písek, bude kotvení nebezpečné. Kotva na skalnatém dně sice může držet, protože se v některé brázdě na dně zasekne, ale v takovém případě bych měl velké obavy, že se ji nepodaří vytáhnout. A zatímco v 10 metrech je možné kotvě pomoci (s průměrným potápěčem na palubě), v 15 a více metrech již budete potřebovat potápěče mnohem lepšího. Je otázka, jestli ho máte na palubě... Vzhledem k ceně kotvy a řetězu, které byste museli na místě nechat, jde o přílišný luxus.
Pro konzervativní kotvení do hloubek jen kolem 10 metrů tak hovoří nejméně dva bezpečnostní faktory. Budete-li sypat kotvu do hloubky 15 a více metrů, myslete na to.
8227
Související články
Smrtonosný víkend v La Manche
Smrtonosný víkend v La Manche
V uplynulém víkendu došlo během dvou různých závodů přes kanál La Manche ke dvěma vážným situacím, kdy posádky hlásily „muž přes palubu“. V jednom případě byla potvrzena smrt trosečníka, v druhém bylo zastaveno pátrání, což znamená rovněž takřka jistý ortel.
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Za 60 dnů kolem světa, 2. díl
Jaká další technická zlepšení umožní novým lodím IMOCA útočit na hranici 60 dnů při plavbě kolem světa? Dnes se podíváme na nezbytného autopilota, chráněný kokpit a únavu závodníků.
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Kurz Personal Offshore Sea Survival, záchranné techniky na moři
Dvoudenní urz je určený pro všechny, kteří se chtějí podrobněji seznámit s problematikou bezpečnosti a záchrany života na moři.