Search
× Search
Konec Edmond de Rothschild a FenetreA Cardinal
Daniel Vodička

Konec Edmond de Rothschild a FenetreA Cardinal

Po včerejší srážce Class 40 V&B s kontejnerovou lodí odstupuje ze závodu The Transat favorit třídy IMOCA Edmond de Rothschild. Jachtě se stala osudná halza u mysu Finisterre.
Seb Josse kolem půlnoci potřeboval u mysu odhalzovat. Rychlost větru se v té chvíli pohybovala mezi 25 a 30 uzly. Halza se nepovedla a po obratu jachta nekontrolovaně vyostřila. Výsledkem je několik poškozených spír. Zatím není jasné, jestli jde o zlámané spíry, nebo poškozené vozíky na stěžni. Zřejmé je jen to, že jde o závadu, která není na moři opravitelná. Favorizovaná Edmond de Rothschild, která v době nehody sváděla souboj o první příčku, odstoupila ze závodu a zamířila do přístavu Vigo ve Španělsku. 

Plovák na levoboku
Z prvního místa ve své kategorii odstoupil také Erwan Le Roux na trimaranu Multi 50 FenetreA Cardinal. Zatím je jasné jen to, že je velmi vážně poškozen plovák na levoboku. Erwan kontaktoval svého weather routera, aby s ním vybral přístav, do kterého bude nejbezpečnější plout. V obleku pro přežití (TPS) pluje k východu.

Srážka za bílého dne
První ze série odstupujících v posledních 24 hodinách byl Maxime Sorel na Class 40 V&B, který se srazil s kontejnerovou lodí. K nehodě došlo ve dne, za výborné viditelnosti. V&B plula se spinakerem ve slabém větru nepříliš rychle a Maxime byl na palubě. Jenže nákladní loď neviděl. Všiml si jí až příliš pozdě. Otázkou je, proč nereagovala na blížící se kolizi nákladní loď. Navíc musela o nevyhnutelné kolizi vědět i z AIS, kterým jsou závodní jachty vybaveny.
„Když jsem si lodě všiml, bylo příliš pozdě na zabránění srážce. Měl jsem dvě možnosti. Buď se srazit s nákladní lodí bokem a riskovat, že přijdu o stěžeň, nebo narazit přídí pod úhlem s tím, že to odnese čelen. Rozhodl jsem se pro druhou možnost. Jsem z toho zdrcen. Jen chvíli před kolizí mě kontaktovalo vedení závodu, aby mě oznámilo, že jsem na čele.“

Penalizace pro Phila Sharpa
Včerejší den byl na události bohatý. Phil Sharp, včera večer vedoucí muž třídy Class 40 má velký problém. U ostrova Ouessant na západě Bretaně proplul zakázanou zónou systému rozdělené plavby (TSS). Za to dnes hrozí přísné penalizace. Loni například kvůli překročení hranic TSS o pár metrů při Solitaire du Figaro přišel o celkové prvenství Xavier Macaire a propadl se až na 3. místo.
Penalizace Phila Sharpa je tedy jasná. Jen je otázkou, o kolik hodin ho připraví. Phil řekl vedení závodu, že nevěděl o tom, že jde o zakázanou zónu: „O TSS jsem věděl. Držel jsem se mimo dráhu velkých lodí. Nevěděl jsem ale, že jde o oblast, do které nesmíme vplout, že jsou nějaké hranice, mimo které se musíme držet.“
Je zvláštní, že v posledních letech se toto řešilo už několikrát a Phil Sharp o tom neví. Jediným důvodem může být, že Phil získal prostředky na start (a s nimi i loď) až na poslední chvíli. Proto zřejmě věnoval pozornost něčemu jinému, než TSS.
A ještě jeden problém řešil Phil včera: „Byl jsem v podpalubí a jen občas jsem kontroloval spinaker pohledem. Najednou tam nebyl. Vyběhl jsem na palubu a celá plachta byla ve vodě za lodí. Naštěstí nebyl poškozen. Dostal jsem ho na palubu a po pár drobných opravách jsem ho zase vytáhl na stěžeň, odkud se uvolnil.“ 

A kdo je na čele?
V nejmenší třídě Class 40 jde do čela Thibaut Vauchel-Camus, který je nejdále na jihu. Ve vzdálenosti do cíle však na tom je o 0,1 míle lépe Phil Sharp.
V Multi 50 vede Pierre Antoine, který se vydal jako jediný přímo na západ. Bude se ale potýkat s větrem do nosu. Lépe na tom tedy budou u Finisterre plující Gulles Lamire a Lalou Roucayrol.
Ve třídě IMOCA je na čele velezkušený Vincent Riou se svojí PRB. Tato jachta patří do starší generace lodí IMOCA, je ale extrémně lehká a tedy i rychlá. I když v tuto chvíli podmínky favorizují jachty s foily, Vincent Riou si je drží za zády.
Nejdále na jihozápad pluje dvojice největších trimaranů Ultime. Na čele je Francois Gabart, který má v tuto chvíli rychlost 35 uzlů. Druhá příčka patří Thomasu Covillovi.

Polohu lodí najdete zde.

4056
Na horu