Kolize uprostřed oceánu
Vraťme se ještě jednou k závodu kolem světa Vendée Globe, která se zvolna blíží ke konci. Do závodu odstartovalo 29 jachet. Sedm z nich se během plavby srazilo s UFO.
UFO v námořní hantýrce neznamená létající talíř, ale neidentifikovaný plovoucí předmět. Téměř čtvrtina lodí startujících ve Vendée
po takové srážce skončila. Nebo byla jejich plavební schopnost omezena. Znamená to, že v moři toho musí plavat opravdu hodně.
I když nemusí jít hned o plovoucí kontejnery, počty ztracených kontejnerů jsou alarmující. V letech 2011 – 2014 spadlo z kontejnerových lodí do moře ročně cca 733 kontejnery. Pokud bychom započítali i nehody kontejnerových lodí, při kterých také dochází ke ztrátám kontejnerů, naroste toto číslo na 2683 kontejnery. To už by bylo 233 ztracených kontejnerů každý měsíc.
Tato čísla jsou sice mírně zavádějící, ale přesto mají určitou hodnotu. Naší vinou toho v moři plave dost.
Další příčiny kolize
Nedá se předpokládat, že by příčinou srážky byly kontejnery často. Jsou tu i další příčiny. Velryby a velké ryby (takový měsíčník může mít například i 600 kg), kmeny stromů, jiný náklad z lodí spadlý, bóje utržené i plovoucí a odpad všeho druhu. Moře se stalo bezednou skládkou.
Vysoká rychlost
Že by dříve k těmto kolizím nedocházelo? Asi docházelo, ale nebyly tak medializované a případně neměly takové následky. Vyšší rychlost lodí znamená větší škody.
Konkrétní případy
Alex Thompson 16.11.2016
Jižní Atlantik, zlomený foil
Foto Jean-Marie Liot / DPPI / Vendee Globe
Ulomený foil Alexe Thompsona
„Plul jsem rychlostí kolem 24 uzlů. Přišla rána. Loď zastavila a otočila se na pravobok o 20°. Vyběhl jsem na palubu, povolil otěž hlavní plachty a zjistil jsem, že jsem musel do něčeho vrazit. Stočil jsem se po větru a šel prohlédnout loď. Foil na pravoboku byl poškozen a škrábance byly i na trupu. Ve vodě jsem nic neviděl. Podle instrukcí jsem provedl kompletní prohlídku lodi a ukázalo se, že je jinak v pořádku. Žádné strukturální poškození. Bylo možné pokračovat dále.“
Thomas Ruyant 19.122016
Tasmanovo moře, prasklý trup
Foto Thomas Ruyant
Trup lodi Thomase Ruyanta se v podstatě zlomil.
„Náraz byl extrémní. Plul jsem rychlostí 17 – 18 uzlů a na místě jsem se zastavil. Vrazil jsem zřejmě do kontejneru. Usuzuji tak podle škod na trupu. Celá přední část trupu explodovala a zlomila se. Loď naštěstí nepřišla o stěžeň. Spal jsem na svém beanbagu a hlavu jsem měl naštěstí schovanou, protože jsem skončil naražený na přepážce pod stěžněm. Věci, které byly uloženy v zádi, jsem našel o 10 metrů dále u stěžně. Vzhledem k tomu, že jsem plul v oblasti, kde je provoz nákladních lodí, není srážka s kontejnerem vyloučená.“
Sebastien Josse 5.12.2016
Jižní oceán, poškozený foil
„Surfoval jsem na vlnách. Rychlost lodi se pohybovala kolem 30 uzlů. Náhle jsem zpomalil na 10 uzlů. Když se loď rozjela, cítil jsem, že něco není dobře. Zjistil jsem, že na vině je foil, který je zaražen do trupu a poškozeno jeho lože."
9206
Související články
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
Maxime Sorel skončil v letošní Vendée Globe. Louis Burton se snaží opravit vážné strukturální praskliny na Bureau Vallée, Jean Le Cam má svoji hlavu. A pasát? Ten je kdovíkde.
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Favorité na čele a odvážné rozhodnutí
Druhý den po startu 10. Vendée Globe se na čele formuje skupina favoritů. Za sebou mají první náročnou oblast. U mysu Finisterre vítr sílí až ke 40 uzlům, vysoká pevnina způsobuje poryvy, je zde hustý provoz rybářských lodí a systém rozdělené plavby, který je pro závodníky zakázanou oblastí.