Kolik stojí závod kolem světa
Měli byste chuť se zúčastnit závodu kolem světa? Víte, kolik financí je třeba dát dohromady, kolik potřebujte na cestu dovolené a jak nejrychleji asi poplujete? Na všechno máme odpověď.
Vezmeme závod Vendée Globe. Tedy sólový nonstop závod kolem světa. Závod s nejdelší tradicí, nejtvrdší, nejnáročnější, nejslavnější a také nejrychlejší.
Podíváme se na to, jak finančně náročné je pomyšlení na vítězství. Ne vítězství, ale jen šance na něj, moci na něj pomyslet. Využijeme detaily o kampani mladého francouzského jachtaře Nicolase Troussela.
Bude to jeho první pokus ve Vendée Globe. Sponzorem je investiční skupina Corum Origin, která počítá s investicí 14 milionů EUR. Největší investicí bude stavba nové závodní jachty. Bude stát 6 milionů EUR. Zbytek je určen na roční provozní náklady. Na každý rok příprav se počítá s 2 miliony EUR. Celkově tak jde o velmi dobrý rozpočet, který má teoretickou šanci na stupně vítězů.
Designérem jachty, která bude zanedlouho dokončena, je designér Juan Kouyoumdjian (zkracováno kvůli nenapsatelnosti na Juan K). Je to odvážné rozhodnutí. Juan K má za sebou celou řadu úspěchů, ale také některé propadáky. Z úspěchů je samozřejmě třeba zmínit vynikající lodě na Volvo Ocean Race. Ve třídě IMOCA (lodě na Vendée Globe) má za sebou propadák v podobě jachty Cheminées Poujoulat Bernarda Stamma, která se nakonec rozlomila a potopila. Odvážné rozhodnutí za 14 milionů EUR.
Maximální rychlost
Půjde samozřejmě o jachtu vybavenou foily, které ji ve vyšších rychlostech budou zvedat z vody. I díky tomu jsou dnes moderní jachty IMOCA rychlejší, než byly trimarany ORMA před 20 lety. To znamená, že maximální rychlost jachty se bude pohybovat mezi 35 a 40 uzly.
Jak je dlouhá plavba kolem světa
A nakonec, kolik dovolené byste na účast v závodě potřebovali. Pokud budete umět ovládat loď, plout s ní na hraně jejích schopností, zvládnete bouře Jižního oceánu, neuvěřitelnou fyzickou a psychickou zátěž, tropická vedra a mrazivé noci nedaleko Antarktidy, pokud zvládnete opravovat techniku, nejlépe na světě trimovat plachty, analyzovat meteodata jako profesionál a nebudete se bát, tak by vám mělo stačit méně než 70 dnů dovolené. Poslední rekord Armela Le Cléac´h je 74 dnů. Nové jachty budou rychlejší o více než 5 dnů. Alespoň to jsou výpočty designérů.
Našetříte-li si nějakou dovolenou z loňska a k tomu přidáte pár dnů neplaceného volna, tak byste to mohli dát.
Poznámka redakce: Neručíme za případné finanční ztráty, které vzniknou tomu, kdo by si tu dovolenou vzal. Kromě financí a dovolené jsou pro rekordní čas třeba i jiné předpoklady.
4431
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...