Kolik se loni ztratilo kontejnerů
Kontejner plovoucí na hladině je pro jachty smrtelným nebezpečím. Nebo může být. Šance, že si podobného nebezpečí kormidelník všimne, je ve dne minimální a v noci žádná. Kolik kontejnerů spadlo za loňský rok z palub nákladních lodí?
O plovoucích kontejnerech se hodně mluví. Kolize s jedním z nich se jachtaři bojí podobně, jako pedagogické pracovnice útoku Carcharodon carcharias na pláži na Slunečném pobřeží. Kolik jich skutečně skončilo loni v mořích a oceánech?
Ve středu zveřejnil čísla za loňský rok World Shipping Council (WSC). Jde sice o odhad, ale nejlepší možný odhad odborníků z oboru se správnými čísly po ruce. Odhad blížící se jistotě v dnešním světě, kde i příští turistická sezóna je nejistá.
WSC zveřejňuje svoje čísla od roku 2011 ve tříletých intervalech (2014, 2017 a nyní 2020). Na základě těchto čísel vychází průměrný každoroční počet kontejnerů přes palubu na 1382 kousků. Číslo ale v posledních letech klesá.
Polovina jsou katastrofy
Ze statistik vychází, že více než polovina ztracených kontejnerů je následkem velkých nehod, které bychom mohli označit za katastrofické. Šlo například o rozlomení kontejnerové lodě MOL Comfort v Indickém oceánu v roce 2013 (4293 ztracených kontejnerů), ztroskotání MV Rena po navigační chybě u pobřeží Nového Zélandu (kolem 900 ztracených kontejnerů), nebo potopení SS EL Faro (517 ztracených kontejnerů) v hurikánu Joaquin v roce 2015.
Lepší čísla v posledních letech
Za poslední tři roky klesl průměr ztracených kontejnerů o téměř polovinu na 779 kusů za rok.
Z 226 milionů přepravených kontejnerů za loňský rok je to méně než tisícina procenta. Ačkoli se nejedná o vysoké číslo, přesto se snaží rejdaři dostat na čísla ještě řádově menší. Nejde jen o škody ekonomické, ale také možné ztráty ekologické.
Jak je to s nebezpečím pro jachtaře
Každý kontejner plovoucí v moři představuje pro jachtaře nebezpečí. Ne všechny kontejnery po pádu přes palubu plují, mnohé jdou ke dnu během pár desítek minut nebo pár hodin. Najdou se samozřejmě i škodolibé kontejnery, které splývají na hladině desítky hodin, nebo dokonce několik dnů. Bohužel.
Vezmeme-li v úvahu rozlehlou plochu světových moří a oceánů, hustotu provozu jachet a pravděpodobnost střetu, dostáváme se na čísla blížící se pravděpodobnosti první ceny v losování Matesa.
Není to nemožné, jen velmi nepravděpodobné. Spíše se vám podaří se potopit po srážce s kamarádem, o kterém jste ani netušili, že je jachtař, než po kolizi s kontejnerem.
Údaje WSC za poslední roky najdete zde.
6027
Související články
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing Boat One zlomila včera po poledni při tréninku v Barceloně stěžeň. Všichni členové posádky jsou v pořádku.