Kolik lodí na startu The Ocean Race
Volvo už nebude nadále Volvem. Staronový závod ponese od příštího ročníku název The Ocean Race. Důležitá otázka však zní, kolik lodí se postaví na start závodu.
Během pařížské výstavy Salon Nautic se sešlo vedení třídy IMOCA a zároveň vedení závodu The Ocean Race. Diskutovali se mnohé problémy, které mají souvislost se zapojením třídy IMOCA do známé posádkové regaty okolo světa.
Zajímavou odpověď na dotaz, jestli budou moci klasické lodě IMOCA zvítězit v posádkovém závodě kolem světa The Ocean Race, dal známý brazilský designér Juan Kouymoudjian (pro zjednodušení nadále Juan K): „Ne, závod nevyhrají. Lodě navržené speciálně pro tuto regatu budou mít výhodu. Na stupních vítězů se však mohou umístit. Dokonce budou moci vyhrát i jednotlivé etapy.“ Zde dodáváme, že jachty IMOCA jsou převážně optimalizovány pro sólovou plavbu na kurzu závodu Vendée Globe. Lodě, které budou navrženy pro trasu The Ocean Race budou odlišné.
Kde se zastaví?
V současné chvíli probíhají licitace s případnými etapovými městy. Bude jich méně než dříve. Zájem zatím projevilo 45 měst po celém světě.
Podle vedení závodu by se mělo opět zastavovat na všech kontinentech, mělo by se však plout více po větru. Čína zřejmě bude povinnou zastávkou ze sponzorského hlediska, ale cesta na sever by se měla vyhnout dlouhé stoupačce a stání v bezvětří.
Dát dohromady trasu ale není snadné. Požadavky jsou více surfování v Jižním oceánu, vyhnout se sezóně hurikánů v Atlantiku, cyklónům v Pacifiku, být u Hornu před koncem března, nesmí být zároveň zima v USA, v Číně, ani na dálném východě. A nesmí vát studený severovýchodní monzun. A teď složte tuto skládanku. Požadavky mohou změnit zaběhlé schéma závodu se startem a cílem v Evropě.
Snadná nebude ani dohoda na počtu etap. Zatímco týmy IMOCA preferují minimum etap, bývalé týmy z Volva chtějí etap více… Organizátoři se zatím kloní k počtu 7 – 8 etap. Ošidné bude zapojení Francie do závodu. Start regaty má být z Alicante. Z Francie pochází většina týmů IMOCA, které by se mohly zapojit. Etapových měst bude málo a na Francii zjevně nezbývá. Organizátoři proto uvažují o prologu v Marseille. Taková úlitba. Hodit psovi již hodně ohlodanou kost, ať má alespoň pocit, že jste mu něco dali.
Samá velká jména
V Paříži se prezentace závodu zúčastnila samá velká jména oceánského jachtingu. Franck Cammas, Charles Caudrelier, Alain Gautier, Paul Meilhat, Vincent Riou, Fabrice Amedeo, Stewart Hosford a Ross Daniel z týmu Hugo Boss, Sam Davies, Louis Burton a Servane Escoffier, Eric Péron, Boris Herrmann, Conrad Colman, Marcus Hutchinson, Romain Attanasio, Alan Roura, Pierre-François Dargnies z Team Charal, lidé z Offshore Team Germany a také týmy z posledního Volva (Dongfeng Race Team, Mapfre, Brunel, AkzoNobel) a Charlie Enright, z Vestas 11th Hour Racing .
Johan Salén z pořádající organizace předpokládá, že by se mohlo do závodu podařit dostat 10 – 15 týmů IMOCA a 5 – 7 týmů VO65 (budou určeny pro mladé posádky).
Pro týmy IMOCA je důležité, aby se účast vešla do rozpočtů, které si dovedou představit. To znamená málopočetné týmy a malý počet zastávek. Zatím se mluví o 5 členech týmu a jednom přes média (jak se do lodě IMOCA vlezou). Například nynější závodník třídy IMOCA Fabrice Amedeo počítá s účastí, pokud se vejde do rozpočtu 7 – 8 milionů EUR na dva roky. To například účastník minulého ročníku Volva Mapfre, který znovu uvažuje o účasti, počítá s běžným rozpočtem 20 – 25 milionů EUR. To je ale pro týmy IMOCA příliš…
Kdo se nakonec objeví na startu je ve hvězdách. Možnosti tu jsou…
3823
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.