Kolik bylo loni nehod na Jadranu
Kolik se stalo za loňský rok nehod na chorvatské straně Jadranu? Kolik bylo kolizí, kolik lodí najelo na mělčinu, kolik se jich potopilo? A jak vypadá nejtragičtější statistika za minulý rok?
Zprávu za loňský rok vydalo chorvatské Ministarstvo mora, prometa í infrastrukture. V porovnání s rokem 2019 pokleslo množství záchranných akcí o 21,5 %. Důvodem byl menší provoz na moři způsobený koronavirem.
MRCC Rijeka koordinovalo za uplynulý rok celkem 480 záchranných akcí. Celkem bylo zachráněno 428 osob, mezi nimi 16 zraněných. Pro 28 osob již přišla pomoc příliš pozdě. V 6 případech šlo o potápěče.
Všechny kapitanáty hlásí proti roku 2019 pokles. Až na Šibenik, kde došlo k nárůstu o 3 případy. Největší počet záchranných operací řešil kapitanát v Zadaru (34,17 %).
Ze záchranných operací jde nejčastěji o rychlý převoz pacientů za lékařskou pomocí. Celkem jde o 36,7 % akci.
Za uplynulý rok není evidován nikdo nezvěstný na moři. Ve 12 případech došlo ke srážce, bylo zaznamenáno 48 případů najetí na mělčinu, 20 plavidel šlo nenávratně ke dnu. V 11 případech šlo o požár na plavidle a 42 případů se týkalo závady na motoru, respektive celém pohonném ústrojí. V některých případech šlo o banalitu, jakou je nedostatek paliva. Nejvíce záchranných operací se týkalo rekreačních plavidel (52 %).
Vidíme-li, co se občas na moři děje, jde vlastně o dobrá čísla.
Foto Daniel Vodička
5004
Související články
Jak vypadá záchrana vraku závodní jachty
Jak vypadá záchrana vraku závodní jachty
Nákladní loď a plachetnice se srazí a plachetnice je rozlomena vejpůl. Je třeba vrak odstranit. Jak taková záchrana probíhá? Svědectví z první ruky.
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Ulomený foil
Ulomený foil
Druhý ve Vendée Globe Sebastien Simon přišel o foil na pravoboku. To je velká rána pro držitele čtyřiadvacetihodinového rekordu. Znamená to rychlostní ztrátu kolem 30 %.