Koláček: „Tvrdý závod, myslel jsem, že nedojedu!“
Milan Koláček nám řekl, jak probíhal první závod třídy Figaro v této sezóně. Bylo to dokonce tak tvrdé, že si myslel, že nedojede.
Dvanácté místo ze čtyřiadvaceti. Jsi spokojený?
Před závodem bych to bral všema deseti. Ale vzhledem k průběhu závodu vím, že to mohlo být lepší, tedy spokojenost jen napůl.
Hodně lodí odstoupilo. Bylo to až tak tvrdé?
Bylo to dost tvrdé. První úsek dlouhá stoupačka. Nebylo nutné křižovat, ale vítr 25 uzlů a nepříjemné vlny, to sebere dost sil. Navíc při teplotě jen kolem 10°C. V sobotu ráno po spinakeru jsem byl tak vysílen, že jsem uvažoval o tom, že vzdám. To ale nebylo možné. Potvrdilo by se jim, že jsem tu jen pro pobavení obecenstva. Exot. Nakonec se ukázalo, že když nemůžete, máte ještě nejmíň polovinu sil v záloze.
Kde se rozhodovalo?
Hned po startu jsem se poučil, jak zásadní je ve Figaru dobré místo na vložené návětrné bóji. Nejste-li vpředu, je těžké si později vybojovat dobrou pozici. Stále vám někdo překáží. Myslím ale, že rozhodující chyby jsem udělal na prvním spinakeru. Při otočení bóje jsem se držel s Justine Mettraux (má za sebou Volvo Ocean Race s týmem SCA), ale pak jsem chyboval. Vítr foukal 25 – 30 uzlů a při vytahování spinakeru jsem se dostal do spinoutu. Autopilot neudržel kurz. Trvalo dlouho, než se mi podařilo situaci vyřešit a ztratil jsem dost sil. Během noci vítr ještě sílil. Na mělké vodě byly vysoké vlny a autopilot to nezvládl ještě dvakrát. Nedařilo se mi ho správně nastavit. Po dlouhé pasáži se spinakerem jsem na Justine ztrácel 3 míle. V dalším průběhu jsem sice něco stáhl, ale to už nestačilo.
V sobotu jste křižovali proti větru v těsné blízkosti mělčin, proč?
Vítr zesílil a občas přesahoval 35 uzlů. Proti nám tekl silný proud. Místy přesahoval 3 uzle. Proto bylo nutné plout po co nejmělčí vodě. Na mělčině je proud slabší. Byla tu však i rizika. Ve vysokých vlnách jsme to točili až těsně u skal lezoucích z vody. V silném větru a vysokých vlnách se loď při obratu občas zastavila a někomu se stalo i to, že začal couvat. To mohlo skončit na útesech.
A závěr závodu?
Závod byl zkrácen. V závěru jsem se ještě snažil bojovat na maximum, ale na vylepšení 12. místa to nestačilo.
Co ti závod dal?
Jedno je jasné. Ve Figaru není místo na chyby. Drobná chyba znamená ztrátu, kterou již nenapravíte. Je to nesmírně vyrovnané. Musím na sobě dál pracovat.
Milan Koláček
5277
Související články
12. místo, kvalifikace na Transat Café l'OR splněna
12. místo, kvalifikace na Transat Café l'OR splněna
Dnes ráno ve 04:57 projeli v Hortě cílem první etapy závodu Les Sables – Horta Milan Koláček s Pierrem Brasseurem na 12. místě. Za vítězným duem Rosetti/Sericano zaostali jen o 2 hodiny a 47 minut. To hlavní se podařilo.
400 mil za 24 hodin a složitá situace mezi ostrovy
400 mil za 24 hodin a složitá situace mezi ostrovy
Do cíle Les Sables – Horta zbývá Koláčkovi s Brasseurem 188 mil a nyní plují na 10. místě. Blíží se do závětří ostrova Sao Miguel a situace bude složitá.
Zběsilá jízda, naši již devátí (video)
Zběsilá jízda, naši již devátí (video)
Za posledních 24 hodin upluli Koláček s Brasseurem 377 mil. Jen 3 lodě z celého startovního pole byly rychlejší. Nejrychlejší Italové Rosetti a Sericano upluli 383,3 míle.