Koláček: Náročný Biskaj a dlouhý spinaker
Druhá část rozhovoru s Milanem Koláčkem před závodem Les Sables - Horta. Jaké má s tratí závodu zkušenosti, co může rozhodnout a jak vypadá ideální trasa?
Závod na Azory jsi jel několikrát v různých třídách, kolikátý bude tento?
Bude to můj čtvrtý závod na Azory. Dvakrát jsem jel na Mini a jednou na Figaru. Na Mini z Les Sables, na Figaru z Lorientu. Vždy to byly sólo závody. Skoro by se tak dalo říci, že to je cesta, kterou už trochu znám. Vlastně i meteorologické situace. I když se tentokrát jede o něco dříve, protože na Mini jsme jezdili na Azory až v srpnu. To byla tlaková výše nad ostrovy stabilní a plně rozvinutá. Na Figaru jsme jeli… Myslím na podzim.
Na který nejraději vzpomínáš?
Nejraději vzpomínám na druhý závod na Mini. Už jsem to znal, byla to pro mě známější cesta. Také jsme tenkrát měli parádní podmínky při zpáteční etapě, kdy jsme pluli extrémně rychle. Myslím, že i padly nějaké rekordy. Upluli jsme kolem 300 mil za 24 hodin, což je na 6,5 metru dlouhých lodích dost.
Jak těžký je dojezd na ostrovy?
Je to krásné místo, ale také dost oříšek. Nikdy není předem jasné, mezi jakými ostrovy to střihnout. Pod ostrovy, nad nimi? Často se rozhoduje v podstatě na cílové čáře. Jachty vpředu zůstanou stát, ty pomalejší je dojedou. Někdy to vypadá na nový start těsně před cílem. Z toho mám vždy největší obavy. Ale jinak se těším. Je to plavba na oceánu s podstatně menším provozem než u pobřeží. Je to takové svobodnější. Těším se.
Zdroj Adrena
Předběžný routing
A jak to v tuto chvíli vypadá s routingem, jak náročné to bude?
Zatím to vypadá na to, že náročný bude Biskaj. Náročný ve slabém větru. V pondělí jsem si spočítal jeden routing podle ECMWF a ten sliboval cca 4 dny a 20 hodin. Ale to jsme ještě 200 mil od cíle. Pak už došla meteorologická data. Celkem tedy mezi 5 a 6 dny. Ve slabém větru bude důležité vybudovat si pozici před Cap Finisterre. U mysu bude vítr sílit na 15 – 25, ale klidně může vystoupat nad 30, to se tam často děje. Kdo tam bude první, ujede soupeřům. Pak už se to zdá být plynulou křivkou až k Azorům. Možná někdy Code 0, ale hlavně na spinaker. Až na Azory. To tedy vypadá docela fajn. A doufám, že to tak bude i na cestě zpět.
537
Související články
Co řekl Pavel Nesvadba o Fastnetu s týmem Milana Koláčka
Co řekl Pavel Nesvadba o Fastnetu s týmem Milana Koláčka
Jaké to je jet offshore závod na superrychlém závodním speciálu Class40 s profesionály? Povídal jsem si o tom s profeionálním fotografem, horolezcem a jachtařem Pavlem Nesvadbou. I on jako zkušený jachtař byl překvapen, jak je to tvrdé.
Co dělá Milan Koláček, když nezávodí?
Co dělá Milan Koláček, když nezávodí?
Podíváme se na současný program Milana Koláčka, který závodí v profesionální třídě Class40 a vede si skvěle. Jaký je jeho program po Fastnetu? Odpočinek, nebo sprint za povinnostmi?
Jak dopadl protest Milana Koláčka
Jak dopadl protest Milana Koláčka
Tým Milana Koláčka doplul ve Fastnetu na 4. místě, ale byl pochybným rozhodnutím rozhodčích odsunut na místo 12. Milan podal protest…