Klid! A instrukce...
Dnes si něco řekneme o maličkostech, které spolehlivě dokážou znehodnotit jakkoli povedený přístavní manévr. Jde o nejistotu za kormidlem a nedostatečné instruování posádky.
Začneme instrukcemi pro posádku. Můžete zajet zajet k molu s virtuositou Vojty Sládečka, pokud však posádka neví, co má dělat, stane se z poklidného odpoledne během pár vteřin thriller. Správné instrukce posádce jsou stejně důležité, jako šikovný kormidelník.
Skipper před každým zajížděním do přístavu musí vycházet z toho, že posádka neví, co se bude dít a co se od ní bude požadovat. V lepším případě nepoučená posádka sedí v kokpitu a nechá v tom skippera vykoupat. V horším případě je na palubě člověk aktivní, ale bez znalostí a bez instrukcí. Ten pak může svými dobře myšlenými improvizacemi ohrozit loď v lepším případě, v tom horším se zranit.
Před přístavem připravíme loď na přistání (lana, fendry, háček…) a pak se pustíme do instruování týmu. Rozdělíme funkce, kdo půjde na mooring, kdo bude u lan na zádi, kdo si vezme do ruky fendr a bude chránit bok lodi.
Pomocníkovi na mooringu je třeba vysvětlit, co to mooring je, kde ho bude chytat, jak s napnutým mooringem půjde na příď, jak moc je třeba spěchat a na kterou stranu bude loď tahat. Musí vše pochopit! Raději vše dvakrát zopakujeme, než aby došlo k nedorozumění.
Stejně tak detailně vysvětlíme, co se očekává na palubě od běžce s fendrem, jehož úkolem bude strčit fendr tam, kde by hrozil nebezpečný kontakt s jinou lodí. Že bude dávat především pozor na zadní roh vlastní lodi a následně na kotvu jachty vedlejší. Že nebude stát na místě, ale půjde po palubě spolu s tím, jak se bude nebezpečí posouvat. Toto je třeba zopakovat třikrát. Protože jinak zůstane stát s fendrem na zádi a bude obdivovat přístavní manévr. A o kontaktu na přídi nebude mít ani ánung.
Pomocník s lany na zádi bude instruován, že bude lano podávat pomocníkovi na molu. Že je lepší lano podat a neházet ho na nedohoditelnou vzdálenost. Raději o tři sekundy později, než špatně. Že bude připraven si vzít lano zpět a uvázat ho na vazák. Že ho není třeba zpočátku utahovat na definitivní délku, že může zůstat trochu povolené, protože se dotáhne později atd. Také je třeba vysvětlit, že lano se podává, nebo hází, správně smotané, nikoli jako kus mokrého hadru.
Instrukce musí být velmi detailní a hlavně srozumitelné, pochopitelné. Skipper ví (měl by vědět), co se bude dít, posádka nikoli. Proto potřebuje jasné zadání. A platí to i pro relativně zkušenou posádku, která však byla naposled na lodi před rokem. Leccos se zapomene.
Pamatujte si, že INSTRUKCE JSOU EXTRÉMNĚ DŮLEŽITÉ!
Klid
Aby vás posádka poslouchala, je třeba ještě jedna věc. Klid, rozvaha. Musí z vás čišet jistota. Pak bude posádka dělat to, co jste jí řekli.
Bude-li však od začátku patrné, že nevíte, co máte dělat, že točíte kormidlem zprava doleva, že řadíte plný vpřed a vzápětí plný vzad, že z úst vypouštíte zmatečné povely, přestanou vás poslouchat. Poslechnou sebejistého podavače mooringů, nebo budou vámi tak znejistěni, že zapojí vlastní invenci.
„To chce klid!“ To se dobře řekne. Když ale nemáte v sobě jistotu, co s tím? Musíte se tvářit, že jistotu máte. Musíte sami sebe uklidnit, zahnat nervozitu, reagovat s rozmyslem. Že to není snadné? To mi nemusíte povídat. Na druhou stranu, je to váš džob, sami jste si ho vybrali. A toto k němu patří.
Pomůže vám v tom ještě jedna rada. Projděte si celý manévr detailně předem v hlavě. Každý krok. Abyste se pak nemuseli zdržovat přemýšlením. Dodá vám to tolik potřebnou jistotu.
1324
Související články
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
Jak vypadala včerejší cesta do Chorvatska
To nejsou záběry z únorové D1 na Vysočině, ale chorvatská A1 jen pár kilometrů před sjezdem k moři včera odpoledne. Sníh jen necelých 500 metrů nad mořem.