Když v přístavu nemusí být bezpečno
Přístav znamená bezpečí. Nebo se to může zdát. Jsou ale situace, kdy má stání v přístavu k bezpečí daleko. Trhají se lana, jachty poletují jak korkové zátky. Stačí se podívat na video.
Na videu vidíte přístav Božava na severu Dugiho otoku za juga. Meteorologové ten den varovali před jugem až 50 uzlů na otevřeném moři. V přístavu to bylo méně, ale vítr neklesal pod 30. Jde o port otevřený na jihovýchod, tedy přímo proti jugu. Je sice chráněný vlnolamem, ale vlny vlétnou dovnitř vjezdem a pak se mlátí uvnitř. Když vidíte lodě, které poletují u mola, musí vám být jasné, že pobyt v podpalubí je na hranici snesitelnosti. Pro mnohé až za ní.
Vidíte, že lodě poletují u mola dopředu a dozadu, nahoru a dolů, i zprava doleva. Opravdový 3D pohyb.
Nutné je, aby jachty byly dostatečně daleko od mola, aby si nemohly bouchnout zádí.
Dalším důležitým prvkem vyvázání je vzájemné posunutí lodí cikcak tak, aby si nemohly při houpání do stran bouchnout stěžni. Jeden takový úder rovná se zlomený sáling, konec plachtění a nevoli v charterové společnosti.
Také delší lana znamenají větší pružnost a méně trhavé pohyby lodě.
Otázkou je, zda by pohyb nezklidnily springy na zádi. Tedy lana vedoucí křížem, která eliminují pohyb do stran. Musely by však být zavřené koupací plošiny na zádích a s vystupováním na molo by byl konec.
Stání za těchto podmínek v Božavě je sice možné, ale určitě ne doporučené.
1160
Související články
Jugo, vlny a rallye bez rozjížďky…
Jugo, vlny a rallye bez rozjížďky…
První den na České námořní rallye foukalo jugo o rychlosti mezi 22 a 28 uzly. První rozjížďka pro třídu First 35 sice byla odstartována, ale ještě před návětrnou bójí bylo nutné rozjížďku přerušit.
Seawolf Cup deštivý a větrný
Seawolf Cup deštivý a větrný
Letošní Seawolf Cup byl ve znamení silného větru a deště. Jedna rozjížďka dokonce musela být zrušena.
Benemedo na čele
Benemedo na čele
Dnes dopoledne odstartovala Velikonočka a 45 startujících jachet stoupá k Dubrovníku proti jugu. Na čele je Benemedo vedená Liborem Hoškem.