Když toužíte po něčem rychlém
Plujete na pohodlné jachtě, příjemně fouká, plachty jsou nastavené, za kormidlem autopilot a na budíku se čísla pohybují kolem 25 uzlů. To není špatné, řeknete si. Jenomže která loď to umí?
Francouzská loděnice Marsaudon Composites vyrábí katamarany ORC (Ocean Rider Catamaran). To jsou lodě, které 25 uzlů dají v pohodě a 30 uzlů umí s trochou chtění také. Sídlí na jihu Bretaně v Lorientu (v místě, kde najdete nejlepší a nejrychlejší offshore jachty). Je to lokalita, kde má dobré známé náš jachtař Milan Koláček.
Aby byla vícetrupá jachta rychlá, musí být lehká. Proto je třeba opatrně zacházet jak s objemem trupů, tak i s jejich vybavením. Trupy ORC jsou samozřejmě subtilnější než katamarany Lagoon nebo Fountaine Pajot, to ale neznamená, že by v nich nebylo dostatek místa. Je to o tom, co chcete. Baví-li vás rychlost, je třeba omezit luxus. Trochu méně tady, přidá hodně na druhé straně. Nejde o závodní lodě, ale ani o standardní turistický katamaran. Je postaven pro turisty a závodníky, kteří baží po rychlosti.
Marsaudon vyrábí již delší dobu katamarany ORC42 a ORC50. Nyní přibyl nový model ORC57. Jde o produkt designové kanceláře Marc Lombard. Skoro 18,5 metru dlouhý katamaran při šířce 9 metrů váží jen 11,3 tuny (porovnejte si to s obdobně velkými katamarany, které znáte). Také maximální hmotnost naložené lodě se mezi ostatními vymyká a činí jen necelých 14 tun. Katamaran je vybaven prohnutými daggerboardy, ponor je možné měnit z 1,5 m až na 4,5 m. Výška vrcholu stěžně nad hladinou je téměř 26 metrů. Hlavní plachta spolu s genou mají plochu 195 m2.
Grafika Marsaudon Composites
Vnitřní uspořádání
Stěžeň katamaranu byl posunut více k zádi. Vpředu je prostor na velké přední plachty, hlavní plachta high aspect je optimalizovaná pro výkon. Podobně jako menší ORC katamarany je sedmapadesátka vybavena pínou, v nabídce je ale i verze s kormidelním kolem.
Ve standardní verzi jsou v podpalubí 4 kajuty. V nabídce však bude i majitelská verze s trupem na pravoboku pouze se zadní kajutou a velkou koupelnou.
Jak jsme již psali v úvodu, jachta by měla zvládat 25 uzlů s lehkostí a 30 je se zkušenou posádkou dosažitelných. Není to ale jen bočák nebo plavba po větru, co je ORC vlastní. Podle polárního diagramu to vypadá, že VMG proti větru se bude za vhodných podmínek pohybovat nad 9 uzly. Jak říkal jeden klasik ze sociální demokracie: „Kdo z vás to má…“ První dva katamarany ORC 57 jsou již prodány, třetí bude dokončen příští podzim.
Parametry
Délka na vodorysce 17,1 m
Celková délka 18,4 m
Šířka 9 m
Výtlak prázdné lodě 11 300 kg
Ponor 1,5 – 4,5 m
Výška stěžně 25,7 m
Plocha hlavní plachty 108 m2
Plocha geny 87 m2
Motorizace 2 x 57 hp
Nádrže na naftu 2 x 200 l
Nádrže na vodu 2 x 200 l
Design Marc Lombard
Základní cena 1 085 00 EUR bez DPH
Více zde
2301
Související články
Thomas Ruyant – tým jako ve Formuli 1
Thomas Ruyant – tým jako ve Formuli 1
Thomas Ruyant je bojovník, který jde neúnavně za svým cílem. Vyhrál Route du Rhum a při poslední Vendée Globe bojoval až do konce o vítězství, i když se nakonec nedostal na stupně vítězů. Nyní přichází s novinkou, která může svět IMOCA změnit.
Závodní katamaran v troskách
Závodní katamaran v troskách
Překlopený katamaran CMA Île-de-France, který se účastnil Route du Rhum, byl před 3 dny nalezen na pláži nedaleko Lorientu. Bohužel ve stavu, který vylučoval záchranu.
Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)
Nejsou stěžně (na lodě IMOCA)
Máte loď IMOCA a nemáte stěžeň. Složitá situace. Stěžně nejsou, Lorima v Lorientu nestíhá vyrábět. A tom se ani nebavíme o tom, kolik takový stěžeň stojí.