Když se perete s kormidlem…
Vítr vane z boku. Máte vytrimované plachty, jachta letí po hladině. Přicházejí ale poryvy a vy se musíte hodně prát s kormidlem. Jinak byste jachtu neudrželi na kurzu a jachta by vyostřila. Co s tím?
Je to snadné. V poryvech jste přeplachtění. Nechcete-li refovat, potom máte dvě možnosti. Buď se snažit udržet jachtu na kurzu kormidlem, stále odpadat a vytočeným kormidlem jachtu brzdit, nebo povolit hlavní plachtu.
Podržet to kormidlem
První řešení znamená, že budete vytáčet kormidlo po větru, aby jachta neostřila proti větru. Fyzicky to bude náročné. A ne vždy budete úspěšní. Navíc vytočené kormidlo jachtu zpomaluje. Je to řešení, ale špatné řešení.
Povolit hlavní plachtu
Mnohem lepší je druhý způsob. Povolíte hlavní plachtu. Podle možnosti na otěžovém vozíku, nebo na otěži. Ihned budete moci kormidlo srovnat, síla na kormidle klesne. Nyní máte kormidlo znovu rovně (nebo skoro rovně) a kormidlovat můžete prsty jedné ruky. Jachta je opět vyvážená.
Toto platí při vedení lodě obecně. Snažte se mít jachtu co nejvíce vyváženou. S jejím vedením máte minimum práce (vy nebo autopilot) a rychlost se blíží k optimu.
5897
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Proč zvláštní kormidla na Charal 2?
Srovnáte-li novou jachtu IMOCA Charal 2 s ostatními jachtami třídy, musíte si všimnout ohromného rozdílu v pozici a tvaru kormidel. Dvojice kormidel na jachtě Charal 2 je v podstatě ve středu zádi a kormidla jsou velmi dlouhá a úzká.