Kdy první v cíli?
Vedoucí dvojice Vendée Globe je v pasátu. Thomson dýchá na záda Armelu Le Cléac´h. Do cíle jsou ještě dva týdny. Vítěz protne cílovou čáru 17. nebo 18. ledna. Chcete to vidět? Objednávejte hotel, bude to stát za to. Jinde podobnou atmosféru nenajdete.
Můžete přivítat muže, který sám obeplul celý svět. Obeplul celou planetu. Jedinou, kterou v celém vesmíru máme k dispozici. To je husarský kousek. Dříve se námořníci z podobné cesty vraceli po roce. tentokrát to bude 72 dnů.
Soupeř dýchá na záda
Dvakrát druhý ve Vendée Globe Armel Le Cléac´h je na čele. Má náskok 220 mil na Alexe Thomsona. Alex chce být prvním Britem, který vyhraje. 220 mil je hodně, ale Alex má před sebou 2500, ale možná i 3000 mil, kde mu podmínky půjdou na ruku. Nyní je Alex o 2 uzle rychlejší. Bude to drama. Navíc jsou v cestě rovníkové tišiny, ve kterých se může dít cokoli. Tam není problém ztratit 200 mil.
Třetí vzadu
Zdroj SailGrib
Routing pro vedoucí dvojici
Pokud by se Alexovi nedařilo se dotáhnout dopředu, musí se mít na pozoru před třetím Jeremiem Beyou. Beyou stáhl na Alexe od mysu Horn 400 mil a nyní o stejnou vzdálenost zaostává. Nemusí být rozhodnuto…
Kdo z koho?
Na čtvrté místo si brousí zuby trojice Jean Pierre Dick, Yann Elies a Jean Le Cam. Dick a Le Cam jedou svou čtvrtou Vendée, Elies druhou. Zkušeností na rozdávání. Dick je na čele skupiny a jako jediný má novou loď s foily. Elies s Le Camem ho ale dokázali stáhnout a dýchají mu na záda. Jsou to sakra těžcí soupeři. Le Cam i Elies mají na svém kontě trojnásobná vítězství v Solitaire du Figaro. To se počítá.
Utržený přední stěh
Foto Conrad Colman
Conrad řeší poslední dny problémy se stěžněm.
U mysu Horn je Louis Burton. Nikdo mu nešlape na paty, jede si své. 1200 mil za ním je Maďar Nandor Fa. Jede parádně. Kdo čekal, že bude ve 63 letech tak vysoko?
Conrad Colman za Nandorem Fa má uprostřed Pacifiku jiné starosti, než honit míle na soupeře. V bouři se mu utrhl přední stěh. Plachta na rolfoku se rozmotala a mlátila sebou v 60 uzlech větru. Musel na příď. Bojovat s bezprostředním nebezpečím, že mu stěžeň spadne na hlavu. Podařilo se mu upevnit jeden výtah na čelen, který stěh nahradil. Snadno se řekne a hůře udělá. S mlátící plachtou na přídi. Vyčerpaný upadl do podpalubí. Nemohl dál. Loď se o sebe musela postarat v bouři sama. Apatie z vyčerpání. Až druhý den následovalo odřezání zbytků plachty z vrcholu stěžně. Dalších 6 hodin práce.
Výměna kormidla
Foto Alan Roura
Nic moc pohled do podpalubí. toto náladu nezvedne
Alan Roura si střihl v bouři jinou lahůdku. Výměnu kormidla. Po srážce s UFO (evergreen letošní Vendée Globe) se mu zlomilo kormidlo. Kdo chce závodit kolem světa, musí si poradit. Během pár hodin se mu podařilo kormidlo vyměnit za náhradní. Ve větru 40 uzlů.
Didac Costa zase pluje bez plachet. Jednu kosatku pomalu opravuje a do toho se mu roztrhla před závodem nová hlavní plachta. Také musela dolu. Další kosatku si šetří. V silném větru se tak plouží vpřed jen s bouřkovou kosou.
Pláč bezmoci
Sébastien Destremau stojí na bóji v zátoce nedaleko Hobartu. Potřeboval zkontrolovat takeláž. Bez detailních map nevěděl, do čeho jde. Zátoka je plná skalisek a rybářských sádek. Vypadalo to, že chytit bóji na plachty nepůjde, že je to příliš riskantní. Otočil se a brečel bezmocí. Nakonec to ale dal. Při kontrole takeláže zjistil závadu na sálingu. Bez opravy by šel v Pacifiku stěžeň dolů.
Polohu lodí najdete zde.
3451
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
Maxime Sorel skončil v letošní Vendée Globe. Louis Burton se snaží opravit vážné strukturální praskliny na Bureau Vallée, Jean Le Cam má svoji hlavu. A pasát? Ten je kdovíkde.
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Nico Lunven první a obtížná rozhodnutí na dohled
Změna ve vedení Vendée Globe. Do čela se dostal Nico Lunven, který byl před 50 hodinami předposlední. Startovní pole má za zády níži a před sebou složitou cestu do pasátu. Obtížné chvíle, kdy bude snadné ztratit.