Kdy pracujeme s kikingem
Trimovacích prvků na turistických jachtách mnoho není. Navzdory tomu mnozí jachtaři některé z nich nechávají bez povšimnutí. Jedním z nich je kiking.
Funkcí kikingu je regulace výšky ráhna. Dotažením kikingu stahujeme ráhno dolů a tím zmenšujeme twist hlavní plachty. Jsou ale okamžiky, kdy dotažení kikingu nemá na twist hlavní plachty téměř žádný vliv.
Stoupačka
Při plavbě proti větru míváme dotaženou otěž hlavní plachty. Kiking nám v té chvíli nepomůže. Je-li dotažená otěž hlavní plachty, která dotahuje ráhno ke středu a dolů, povolení kikingu nemá na twist žádný vliv, protože ráhno je dolů staženo otěží. Z toho vyplývá, že při plavbě proti větru je funkce kikingu zanedbatelná, protože twist primárně nastavujeme otěží hlavní plachty. Potřebujeme-li mít plachtu přitaženou ke středu, ale s twistem, dosáhneme toho přetažením otěžového vozíku mírně do návětří a povolením otěže. Samozřejmě s povoleným kikingem.
Boční a zadoboční kurzy
Potřeba kikingu se začne ukazovat na bočních a zadobočních kurzech. Zde už povolená otěž hlavní plachty nestahuje ráhno dolů.Ráhno má tendenci se zvedat. Podíváme-li se na horní část zadního lemu hlavní plachty, uvidíme, že vršek plavby je přetočený, plachta má velký twist. Chceme-li twist zmenšit (většinou bychom měli chtít), dotahujeme kiking. Na zadním lemu plachty je vidět, že se zavírá. Pokud jsme ještě s kikingem nepracovali, můžeme si to vyzkoušet. Na bočák nebo zadobok povolíme (velmi výrazně, aby to bylo patrné) kiking a později ho dotáhneme podle potřeby. Plachta se znovu zavře. To vše s pohledem upřeným na horní část plachty.
Za silného větru, kdy jachta pluje „na hraně“, může být jedním ze střednědobých řešení povolení kikingu. Hlavní plachta se nahoře otevře a ztratí část výkonu. Toto je extrémně účinné u plachet typu square top (jde o plachty, které svým tvarem nepřipomínají trojúhelník, ale čtyřúhelník).
Kiking je velmi užitečný pomocník. Na mnohých charterových jachtách je to však jen lano navíc, které plete posádku a vyvolává pro mnohé skippery nepříjemné otázky.
1296
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.