Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Přibližně 1200 mil v pasátu dělí čelo závodu, které se blíží k rovníku, od tlakové níže tvořící se u Cabo Frio v Brazílii. Tato níže může rozhodovat. Když ne o celém závodu, tak určitě o dalších dvou týdnech.
Proč je níže důležitá?
Jižnímu Atlantiku za standardních okolností dominuje tlaková výše nad Sv. Helenou. Tlakový výše je bezvětří. Plout severně a východně od výše znamená stoupačku. Proto je třeba ji obeplout ze západu. Může jít o velkou zajížďku, o míle navíc.
Občas se výše pohne na severovýchod. U brazilského mysu Cabo Frio se zformuje tlaková níže, která vyrazí na jihovýchod. Tato níže je pak rychlíkem k mysu Dobré naděje. Výrazně zkracuje cestu, a navíc před frontou v ní panují příznivé podmínky pro rychlou plavbu. Správný směr větru a relativně klidná hladina, jak se níže posouvá na místo bezvětrné výše.
Podaří-li se nejrychlejším závodníkům svézt v této níži, zrychlení by mohlo být takové, že by na vstupu do Indického oceánu dohnali ztrátu na rekordní čas Vendée Globe.
Jak to na Jihu chodí
I když jsme teprve u rovníku, bude dobré se podívat dále na jih do Jižního oceánu. Tlakové níže se tam pohybují od západu na východ. Víceméně jedna tlaková níže za druhou. Vláček tlakových níží. V níži je možné udržovat vysokou rychlost na její přední straně před frontou, kde jsou podmínky pro sprint vhodné.
Předjede-li vás studená fronta, dostáváte se na zadní stranu níže. Je tam zima a moře je rozbité. Stav moře je hlavním rychlostním limitem. Za frontou obvykle musí závodníci zpomalit.
Tlakové níži s frontou se říká systém. Plujete-li se soupeři v jednom systému, můžete s nimi držet krok. Jste-li o systém pozadu, jen těžko své soupeře vpředu doženete, špatně se přeskakuje do systému před sebou. Dá se říci, že jedinou nadějí pak je čekat, jestli se soupeři vpředu někde zastaví.
A o to se nyní hraje. Kdo stihne rychlík na jih, kdo naskočí do rozjetého vlaku a komu se to nepovede.
Je čtvrtek, zataženo, šedivý nenápadný den. A přitom se rozhoduje o takových velkých věcech!
Polohu lodí najdete zde.
5
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
Maxime Sorel skončil v letošní Vendée Globe. Louis Burton se snaží opravit vážné strukturální praskliny na Bureau Vallée, Jean Le Cam má svoji hlavu. A pasát? Ten je kdovíkde.