Kde voda z podzemí vyvěrá na povrch
Jedna z chorvatských zajímavostí, kterou stojí za to navštívit, je pramen nejdelší dalmatské řeky Cetiny. Je to místo, kde podzemní vodní krasový svět proniká na povrch. Ze Šibeniku je to necelých 90 km a 90 minut jízdy.
Na úpatí pohoří Dinara u hranic s Bosnou leží vesnice Cetina. Zde pramení stejnojmenná řeka. Má několik pramenů, z nichž ten největší je vodní branou do světa v podzemí. Podle dosavadních průzkumů se jedná o zatopenou jeskyni hlubokou více než 115 metrů. Dále se speleologové zatím nedostali. Teplota vody zde dosahuje celý rok 8°C. Tento nejzajímavější a hlavně nejfotogeničtější z pramenů řeky je nazýván Veliko vrilo. Nachází se v nadmořské výšce 385 metrů a za sebou má pohoří Dinara dosahující do výšky více než 1800 metrů.
Čistá tyrkysově zbarvená voda vyvěrá na povrch v jezírku o průměru cca 30 metrů, které lze snadno celé obejít. Na vrcholech skal nad jezerním amfiteátrem jsou vesnická stavení, okraj skal je na jaře modrý kvetoucími kosatci. V jezeře je, z pochopitelných důvodů, zakázáno koupání.
Chorvatsko je země plná zajímavých míst a je škoda skončit jen u lenivého polehávání na pláži.
1404
Související články
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Jak bude foukat na České námořní rallye?
Již v neděli startuje mistrovství republiky v chorvatské maríně Kaštela. Počasí posledních dnů je v Chorvatsku divoké, proto jsme se zeptali ředitele závodu Tomáše Stejskala, jak se bude bojovat s případným bouřlivým počasím.
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Slovak Sailing Challenge před Českou námořní rallye
Říjen se stává pro české a slovenské závodní jachtaře mimořádně atraktivním měsícem. Již po 28. se pojede Česká námořní rallye, která naváže na novou slovenskou regatu Slovak Sailing Challenge, která bude startovat na stejném místě a na stejných jachtách Salona 46 a First 45.
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonočky je tady
Druhá etapa Velikonoční regaty se liší od všech předešlých. Na startovní pole je připravena cikcak etapa, s mnoha nebezpečnými zákrutami. Tentokrát bude menší prostor na taktizování při volbě trasy.