Kde se stala chyba
Davida Macharáček nám poslal odkaz na dramatické video s tím, že by chtěl znát náš názor na to, kde se stala chyba. Pokusíme se upozornit na věci, které jsou jasné, vyhneme se ale dohadům tam, kde nejsou příčiny zřejmé.
Jedná se o jarní plavbu v Řecku, s největší pravděpodobností přechod studené fronty. Podle autorů videa vítr dosahoval až 70 uzlů.
1 – V první řadě si všimněte velmi špatně vytrimované geny. Gena je výrazně zarolovaná, ale otěžové vozíky jsou docela vzadu, proto zadní lem geny stále flatruje. Řešením je posunout otěžový vozík daleko dopředu, aby pokud možno rovnoměrně trimoval spodní i zadní lem geny.
2 – Člun na palubě je špatně uvázaný. Když je vidět, že se žene podobné počasí, je třeba člun opravdu důkladně přivázat, aby nebyl zdrojem starostí.
3 – Celá situace netrvala dlouho, ale byla patrné, že vítr sílí. Posádka si rozdala vesty, ale mnohem lepší službu by učinily psí kšíry, které by zabránily pádu přes palubu. Pokud by někdo spadl do vody s nasazenou vestou, nezdálo se pravděpodobné, že by ho tato posádka dokázala vytáhnout.
4 – Je otázkou, proč nešla gena zarolovat. Posádka tvrdí, že se již dříve několikrát rolfok zasekl. Mohlo jít o krátkou spoušť rolfoku z důvodu přílišného utažení plachty. V takovém případě je třeba plachtu rychle vymotat a za pomoci tří silných chlapů rychle znovu zarolovat. Při náležité přípravě otázka 1 minuty. Nepoužívejte přitom kliku od vinšny, ale masivní sílu tří chlapů. Při rolování jeden další člen posádky kontroluje otěž plachty.
Dalším důvodem může být vypadlá smyčka lana z bubnu rolfoku. To je závada, na kterou je třeba si dát pozor a odstranit ji hned, jak vznikne. V podobném větru je již těžko opravitelná.
A pak může být celá řada dalších důvodů pro zaseklý rolfok. Protože to zjistili ve chvíli, kdy foukalo 70 uzlů, bylo již na stažení plachty pozdě.
5 – Plocha vytažené geny nebyla tak velká, aby se s ní nedalo v silném větru plachtit. Nebo se o to alespoň pokusit. Dotáhnout tedy otěže a opatrně kormidlovat na zadoboční vítr tak, aby plachta neflatrovala. Není samozřejmě jisté, že by přežila vítr o rychlosti 70 uzlů, ale nebude-li flatrovat, je velká pravděpodobnost, že ano. Pokud se samozřejmě nevymotá celá, jako se to stalo nešťastné posádce.
A nakonec udělat to, co i nešťastníci udělali, tedy dostat se za ostrov a počkat.
6548
Související články
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Potopení Acrobatica a nový rekord Class 40
Při závodu Transat Quebec St.Malo padl nový rekord třídy Class 40 v počtu upliutých mil za 24 hodin 440,2 míle. V té samé době se náhle potopila jachta, která držela původní rekord Acrobatica. Posádka se evakuovala do záchranného ostrůvku a byla úspěšně zachráněna.
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Rekord Aegean 600 zastíněn tragickou nehodou
Letošní ročník regaty Aegean 600 se zapíše do historie novým rekordním časem 1 den, 13 hodin a 18 minut, které potřeboval k překonání náročné trasy MOD trimaran Zoulou. Závod však bude poznamenán tragickou nehodou jachty Pogo 44 Heaven u ostrova Kasos.
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing zlomila stěžeň
Alinghi Red Bull Racing Boat One zlomila včera po poledni při tréninku v Barceloně stěžeň. Všichni členové posádky jsou v pořádku.