Káva cestuje pod plachtami
Ulevit milovníkům kávy, kteří se trápí nad karbonovou stopou způsobenou vlastní závislostí na kofeinu, a případně je u toho i pumpnout. To je idea několika evropských pražíren, které se rozhodly nechat dopravovat kávu z Jižní Ameriky na plachetnicích.
I do obchodu s kávou zavál vpravdě čerstvý vítr. Byť se zároveň jedná o návrat o několik staletí zpět, kdy byl takový způsob transportu zboží přes oceán jediný možný. V dnešní době enormního tlaku na udržitelnost a společenskou a environmentální zodpovědnost firmy hledají způsoby, jak se zbavit nálepky špindírů, a postihl i obchodníky s kávou.
Zrna dopravená do Evropy pod plachtami jsou ve srovnání s týmž artiklem přeplaveným s pomocí fosilních paliv dražší, ale svůj odbyt si „káva s příběhem“ jistě najde. Pro Čecha uvyklého úchylným cenám, za něž se v tuzemských kavárnách nabízí fair trade káva, ani nejde o žádnou převratnou částku - balík kávových zrn z oblasti Las Brisas o hmotnosti 250 g dopravené do Evropy na palubě dvojstěžníku De Gallant prodává společnost Yallah Coffee na svých stránkách za 14 liber (více než 400 korun).
Čerstvého majitele pak může těšit fakt, že svým nákupem zanechal „uhlíkovou stopu blízkou nule“ a je „o krok blíže pěstitelům“, protože v dodavatelském řetězci je o několik článků méně. Pražírny nakupují kávová zrna přímo od pěstitelů, pak je přepraví do skladů, kde čekají na nalodění na plachetnici. Šestitýdenní plavba končí ve francouzském přístavu Le Havre či v britském Penzance. Pak zrna putují do pražíren.
Na začátku byla před pár lety britská iniciativa nazvaná Shipped by Sail, která chtěla dokázat, že káva a podobné produkty se mohou přepravovat s nulovými emisemi i na stoletých škunerech. Přestože to stojí víc peněz a jsou s tím spojená větší rizika než s plavbou na současných nákladních lodích. Za ten punc exkluzivity jim to stálo.
Z extravagance se postupem času vyvinula zajímavá obchodní příležitost. Nejen kvůli rostoucím cenám ropy, ale především kvůli zmíněnému tlaku na udržitelnost. Samotné spotřebitele „příběh“ produktů zajímá stále více. Francouzský dovozce Belco letos koupil 22 tun takto přepravené kolumbijské kávy a dočkal se tak nadšených ohlasů, že plánuje do roku 2025 dovážet pod plachtami polovinu veškerého objemu zrn, tedy asi 4000 tun. Zatím využívá služeb francouzské TransOceanic Wind Transport, která v důsledku zvýšeného zájmu již staví novou plachetnici s přepravní kapacitou 1100 tun.
Do Severní Ameriky bude kávu na plachetnicích převážet kostarická společnost SailCargo. Jeden z jejích zákazníků, Café Williams, investoval do její nové lodi, která bude schopna od příštího roku přepravovat 250 tun zboží.
1128
Související články
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.