Katamaran: proč ano a proč ne - 2. díl
Rozhodujete se mezi katamaranem a jednotrupou lodí? A nehrají velkou roli peníze? Potom je třeba hledat jiné klady a zápory.
Velkou roli by v tom případě měla hrát lokalita, ve které chcete plout. Plavba na katamaranu je sice všude stejně příjemná, ale některé lokality jsou pro ni vhodnější. Pokud chcete trávit dlouhé měsíce v Karibiku, pak je katamaran ideální. Do přístavů se tam zajíždí málo, nejčastěji se stojí na kotvě, vítr je stabilní boční a místy jsou korálovými útesy omezené hloubky.
Ve Středomoří je třeba myslet na to, že místa v přístavech jsou omezená. Stejně bych se rozhodoval i na divočejších severních mořích, kde by mohl být pohyb katamaranu nepříjemný.
Ještě bych ale připojil jednu radu, snad zbytečnou. Katamarany se dodávají s klasickou hlavní plachtou. Rolovací plachta na katamaran nepatří. Turistické katamarany nejsou výrazně přeplachtěné, jako je tomu u těch závodních. Velkou část plochy hlavní plachty tvoří roach, tedy část, která je navíc proti trojúhelníku mezi stěžněm a ráhnem. Pokud použijeme rolovací hlavní plachtu, plocha plachty je menší cca o třetinu, je pouze trojúhelníkem, a navíc má plachta horší vlastnosti. Katamaran se stane podplachtěným a je spíše motorovou lodí než svižnou plachetnicí.
Mezi jachtaři stále panuje o katamaranech mnoho mýtů, a proto jsme tento článek připravili. Doufáme, že některé z mýtů jsme vyvrátili, a pomohli vám tak v lepší orientaci při výběru lodě. Na závěr malé shrnutí.
Výhody a nevýhody vícetrupých jachet
Klady
Nepotopitelnost vlivem sendvičové konstrukce a vodotěsných přepážek
Plavba bez náklonu
Vyšší průměrné rychlosti
Více vnitřního prostoru
Menší ponor
Dvě kormidla a dva motory – spolehlivost
Bezpečnější práce na palubě
Dobré vnitřní kormidelní stanoviště
Ochrana před meteorologickými vlivy
Lepší funkce autopilota
Možnost bezpečného nasednutí na pláži
Manévrovací schopnosti v přístavech
Prostor na palubě a trampolína na přídi
Méně mořské nemoci
Soukromí v oddělených trupech
Možnost převážet dinghy na zádi
Zápory
Vyšší cena
Zůstane po převržení obrácen na zádech
Je-li příčník mezi trupy nízký, mlátí do něj vlny
Vyšší cena stání v přístavech
Hůře se hledá místo na stání
Výkon lodi při přetížení výrazně klesá
Vyšší snos větrem
Rychlejší a trhavější pohyby
Více údržby
Značky katamaranů
Fountain Pajot
Také zde jde o turistické katamarany, u kterých se hlavní důraz klade na cenu a prostor, proto najdeme katamarany této značky často v charteru. Výtlak bývá nižší, než u výše jmenované značky, ale stále patří k těžším lodím.
Lagoon
Největší výrobce katamaranů na světě. Turistické katamarany, často používané charterovými firmami. Důraz je kladen na prostor na palubě i v podpalubí. Vyšší výtlak.
Leopard
Katamarany Leopard vyrábí v Jihoafrické republice loděnice Robertson and Caine. Jsou určeny pro charter a pro pronájem jsou maximálně přizpůsobeny.
Nautitech
Také tyto katamarany se vyrábějí ve Francii. Loděnici však pře nedávnem koupila německá Bavaria. Původně elegantní a svižné katamarany se přizpůsobily charteru a potřebné nízké ceně.
Privilege
Další francouzskou značkou katamaranů je Privilege. Nejmenší model je dlouhý 50 stop. Jde o majitelské lodě, to znamená vysokou kvalitu výroby a vybavení, ale také vysokou cenu.
Catana
Katamarany Catana se od předešlých modelů výrazně liší specifickým tvarem trupů a použitím daggerboardů. Díky nim si Catana udržuje výborné plavební vlastnosti i proti větru. Jde o rychlejší loď, která je nadstandardně vybavena. Vysoká cena lodí odpovídá určení.
Outremer
Tato loděnice vyrábí velmilehké a sportovně orientované lodě. Milovníci rychlosti nejčastěji sáhnou právě po této značce. Především nové modely nabízejí vynikající prožitek z jízdy, komfort v interiéru ale zůstává zachován. Negativem proti předcházejícím modelům je menší vnitřní prostor. Kvalita lodí je vysoká, stejně jako jejich cena.
Dazcat
Sportovně orientované katamarany s výborným rychlostním potenciálem. Lehké a rychlé lodě jsou v interiéru spartánštěji vybavené, což je daň za rychlost.
Jonas Catamaran
U nás vyrábí katamarany na zakázku firma Jonas Catamaran. Jde o menší lodě do 11 metrů délky. Optimalizace podle přání zákazníků je možná. Design lodí je zaměřen na rychlost.
Gunboat
Karbonové katamarany Gunboat se vyrábějí v Jihoafrické republice. Lehké moderní jachty jsou vybaveny velmi komfortním interiérem, přesto si díky konstrukci z karbonu a nomexu zachovávají vynikající plavební vlastnosti a mimořádnou rychlost. Cena je velmi vysoká. Na konci minulého roku loděnice požádala o ochranu před věřiteli.
Sunreef
V Polsku vyráběné luxusní katamarany. Nejmenším modelem je 58. Obvyklým stavebním materiálem je pro loděnici hliník, i když v poslední době sáhla i po laminátu.
10897
Související články
Závodní katamaran v troskách
Závodní katamaran v troskách
Překlopený katamaran CMA Île-de-France, který se účastnil Route du Rhum, byl před 3 dny nalezen na pláži nedaleko Lorientu. Bohužel ve stavu, který vylučoval záchranu.
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil upluje plachetnice za den?
Kolik mil je možné uplout na plachetnici za den? Kde jsou rekordy? Někdo upluje 100 mil. Jiný 150. Méně již je těch, kteří překonali hranici 200 mil. To ale stále nejsou rekordy! Ty jsou někde jinde. Mnohem a mnohem dále. Kam až je možné za den doplout?
Nejrychlejší plavba kolem světa, kde je hranice?
Nejrychlejší plavba kolem světa, kde je hranice?
Kolik času byste potřebovali k tomu, abyste nejrychleji obepluli svět? Na plachetnici! Letos na podzim to bude aktuální otázka. Na cestu za největším z rekordů se vydají na podzim hned dva týmy. Kde jsou lidské hranice na této trati?