Kanárské ostrovy
Pokud již máte nějaké jachtařské zkušenosti, máte propluté Chorvatsko, nebo Řecko, Kanárské ostrovy mohou být další zajímavou výzvou vaší jachtařské kariéry. Souostroví, které leží v Atlantiku, západně od Afriky je výbornou jachtařskou destinací. Ostrovy jsou od sebe vzdálené podobně jako některé ostrovy v Řecku, tedy většinou mezi 40-60 NM. Vlny Atlantiku a zesilující vítr mezi ostrovy jsou zajímavou výzvou, ale krásné ostrovy, zátoky a městečka skvělou kompenzací, když se na plavbu dobře nachystáte.
Počasí bývá většinu roku stabilní, převládají severní a severovýchodní pasátové větry.
My jsme vždy vyplouvali z Tenerife, které jé výhodné leteckou dostupností z Prahy. Na ostrov se většinou dostanete s jedním přestupem v Barceloně, nebo v Miláně. Infrastruktura je na ostrově výborná, není problém si půjčit auto, nebo dojet na nákup.
Vydat se můžete na severní ostrovy Gran Canaria, Fuerteventura a Lanzarote. Ostrovy jsou více písečné, sopečné a kamenité a jsou rájem surfařů.
Naopak jižní ostrovy s překrásnou La Gomerou s vavřínovým pralesem a La Palmou jsou více zelené a živé. Na objetí severní i jižní části je dobré počítat určitě se 14denní plavbou s delšími přeplavbami. Pokud chcete dovolenkovější variantu, je lepší lokality rozdělit. Za týden se dá krásně doplout z Tenerife do San Sebastian na La Gomeře, do Santa Cruz na La Palmě a zase zpět. Stihnete krásné přeplavby i poznávání vnitrozemí.
Maríny jsou zde výborně vybavené, kotví se pomocí mooringů. Vždy si musíte domluvit příjezd přes VHF, nejprve s port control a poté s marínou. Často také musíte po připlutí absolvovat celní odbavení, vzhledem k tomu, že jsou ostrovy často první nebo poslední zastávkou před přeplutím Atlantiku.
Na co je dobré si dát před vyplutím však pozor, jsou tzv. Wind Acceleration Zones. Jedná se o trysky mezi ostrovy, kde se zrychlí vítr okolo vysokých hor. V těchto zónách může vítr zesílit až o 15 – 20 uzlů, než je v předpovědi a než fouká na otevřeném moři. Je proto dobré se na průjezd těmito zónami včas připravit a zarefovat plachty. Zóny jsou v pilotech dobře vyznačeny a charterové společnosti vás na ně budou často upozorňovat.
Kanárské ostrovy jsou již považovány za přílivovou oblast. Výška přílivů je většinou kolem 2-2,5 metru. Na to je třeba dávat zvláště pozor při kotvení v zátokách, nebo u vjezdových mol a zdí, které nejsou pohyblivé.
771
Související články
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Taky závod přes Atlantik aneb Příště raději letecky
Taky závod přes Atlantik aneb Příště raději letecky
Svéráznou kondiční přípravu zvolila parta britských vojáků sloužících na ponorkách Královského námořnictva. Intenzivní trénink trval 35 dnů, čtyři hodiny a 30 minut. Právě tolik času zabralo pětici ponorkářů překonat trasu mezi La Gomerou na Kanárských ostrovech a karibským ostrovem Antigua, neboli trať závodu World´s Toughest Row. Ano, jde skutečně o veslařský závod.
Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Anglická „penzionovaná“ jachtařka Ellen MacArthur se podruhé za sebou zúčastní závodu Round the Island Race. Chce tím oslavit 20. výročí založení své nadace pomáhající mladým onkologickým pacientům a přilákat k ní tak pozornost a samozřejmě také finance.