Kalamita
Představte si, že denně dojíždíte do práce trajektem. Zafouká jugo, nejede trajekt, zafouká bóra, nejede trajekt. Každý vítr je vlastně kalamita. V zimě se pak z denní cesty do zaměstnání stává jen občasné povyražení z ostrovní nudy.
Sám dobře vím, co je to kalamita. Jsem ze Zbraslavi. Na sklonku doby vlády jedné strany jsem dojížděl do Prahy na střední školu. Za běžného počasí často a včas. Když v zimě nasněžilo, tak vůbec. Nebo pozdě. Často byla kalamita. A když nebyla? Tvrdil jsem, že byla. Zimní školní režim jsem měl volnější. To byla výhoda. Mínusem tohoto přístupu bylo dvakrát ročně horší hodnocení. V porovnání s těmi, co kalamitou tolik netrpěli. Včetně těch ze Zbraslavi.
Přestaňme však odbočovat a vraťme se k trajektu a ostrovu Iž. Obyvatelé ostrova Iž v Chorvatsku nedaleko Zadaru jsou nazlobení na Jadrolinii. Trajekty a katamarany často nejezdí. Nedávno například nic nepřijelo dva dny… A telefonáty na Jadrolinku nepomáhají. Ižané jen slýchají, že počasí nedovoluje trajektu vyplout, že se mají podívat na moře...
Ižané se na moře dívají. A nezdá se jim tak divoké, aby mocný trajekt nemohl na ostrov doplout. Mají na celou situaci jiný pohled než vedení Jadrolinky. A aby ukázali rejdařům, co si o jejich službách myslí, sepsali stížnost. Na papír, který vložili do obálky. A když zase nejezdily trajekty, sedl předseda ostrovní rady do svého 7 metrů dlouhého člunu a dojel se stížností do kanceláře Jadrolinije v Zadaru. Aby se chytili za hlavu.
Tam to však bylo všem docela jedno. Převzali stížnost. A trajekty nejezdily dále…
Život na ostrovech není jednoduchý.
1216
Související články
Fialová bestie
Fialová bestie
Na vedoucí skupinu závodu Vendée Globe se řítí bestie. Tlaková níže, bouře s větrem k 80 uzlům v poryvech. Tak alespoň naznačuje předpovědní mapa na serveru Windy. Většina závodníků se klidí z cesty. Vedoucí dvojice Charlie Dalin a Sebastien Simon do toho jde po hlavě.
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Brutální počasí u Hornu a čekání uprostřed Pacifiku
Charles Caudrelier postavil loď do dryfu uprostřed Pacifiku a čeká, až přejde brutální počasí u mysu Horn. Čekání je v závodě nezvyklé, ale může to být cesta k vítězství.
80 uzlů v přístavu
80 uzlů v přístavu
80 uzlů větru dokáže napáchat škodu i v přístavu na vyvázaných lodích. Jak dopadly jachty účastnící se Transat Jacques Vabre v přístavech Le Havre a Lorient? V obou přístavech byl zaznamenán vítr o rychlosti 80 uzlů.