K čemu vám je kiking?
Jedno z lan, která vedou na stopery vedle hlavní lukny, je ovládání kikingu. Víte, k čemu toto lano slouží?
Kiking je kladkostroj vedoucí z ráhna k patě stěžně. Má za úkol stahovat ráhno dolů k palubě. Abychom si to více přiblížili, představte si, že plujete na boční vítr. V té chvíli je otěž hlavní plachty povolená, proto nestahuje ráhno dolů. Nebudeme-li mít kiking, ráhno hlavní plachty se bude působením větru na plachtu přizvedávat.
Co to bude znamenat pro tvar plachty? Pro spodní část plachty to nebude velká změna, ta se dostaví až v její horní části. Při povoleném kikingu se horní část zadního lemu otevře. To znamená, že úhel plachty k ose lodi se v horní části zvětší. Tedy nastavení horní části hlavní plachty se změní stejně, jako nastavení spodní části při povolení otěže.
Tímto způsobem může horní část hlavní plachty přestat zabírat. Povolením kikingu v silném větru dosáhnete podobného efektu, jako při zmenšení plachty. Zabírá její menší část.
Vyzkoušejte si efekt kikingu sami. Plujte na boční vítr s přitaženým kikingem, sledujte horní část zadního lemu plachty a povolte výrazně kiking. Plachta se nahoře otevřela. Nyní ho opět dotáhněte a plachta se zavře.
18181
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.