Jednoduchý trim geny a hlavní plachty
Trim plachet je stále znovu opakovanou slabinou rekreačních jachtařů. Přitom pro základní jednoduchý trim stačí málo, velmi málo.
Správný trim plachet je alchymie sestávající z mnoha prvků. Navíc s určitou porcí subjektivních preferencí. Cílem tohoto článku však není přiblížit se na dosah dokonalosti, ale jen se posunout z docela špatně na není to ono, ale ujde to.
Stále znovu se s tím setkáváme na kurzech. I jachtaři, kteří neplují málo, dělají při trimu základní chyby.
Chceme nyní jednoduchost, jen základní radu, nic víc. Neřešíme výtahy, otěžové vozíky, zadní stěhy… Jen otěž, nic víc.
Začneme genou. Máme ji přitaženou, neflatruje. Tak povolujeme otěž. Povolujeme, povolujeme, dokud nezačne flatrovat. Začne flatrovat, tak jen mírně přitáhneme, aby přestala. I to je to… Pro začátek dobré.
Následuje hlavní plachta a uděláme to stejně. Povolujeme, začne flatrovat, mírně přitáhneme. Je to velké zjednodušení, ale lepší než mít vše dorvané na doraz.
A ještě drobnost na závěr. Když už se o trim snažíte, je dobré, aby jachta plula v kurzu. Proto je s některými kormidelníky lepší zapnout autokormidlo.
691
Související články
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.