Jednoduché refování bez chyb
Klasického refování hlavní plachty se někteří bojí. Při správném postupu je to otázka desítek vteřin, maximálně pár minut. Je ale třeba se dobře připravit a vyvarovat chyb.
Příprava je na lodi základ a dvojnásob to platí pro shorthanded (málo početnou) posádku. Co běžně zvládá šestičlenná posádka, mohu zvládnout sám, pokud se dobře připravím. A dobrá příprava znamená i to, že pokud si nejsem jistý potřebností refu při vyplouvání z přístavu, raději ho použiji než bych za pár minut refoval na vodě.
Bavíme se zde o klasickém refování, nikoli o rolovací hlavní plachtě. V takovém případě dávám vždy přednost klasice, tedy nějaké formě zaháknutí předního lemu na hák na goosenecku (kloub mezi ráhnem a stěžněm), před dnes často používaném refování jedním lanem.
Refování jedním lanem
Grafika Lodní noviny
Při refování jedním lanem hrozí skřípnutí plachty u předního i zadního lemu.
Výrobci udávají jako výhodu refování jedním lanem to, že není třeba přecházet z bezpečí kokpitu ke stěžni. Chcete-li zarefovat dobře, bez rizika poškození plachty, je třeba ke stěžni dojít. Jinak hrozí, že při dotahování refu dojde ke skřípnutí záhybu plachty refovacím lanem. Záhyb plachty může být vtažen do kladky a plachta se roztrhne. Ke stěžni musím proto, abych situaci zkontroloval, případně jí zabránil.
Dalším důvodem, který mluví proti refování jedním lanem, je nemožnost plachtu správně dotáhnout. Lano vede přes mnoho kladek. Je to stejné, jako když se snažíte si dotáhnout již zašněrované brusle. Podívejte se, jak orientačně systém vypadá.
Klasické refování na hák na goosenecku
Grafika Lodní noviny
Klasické refování je snazší a bezpečnější vůči plachtě.
V tomto případě dojdeme ke stěžni, zahákneme oko na gooseneck, dotáhneme výtah plachty. U předního lemu se plachta nemůže nikde skřípnout, vše navíc kontrolujeme. Jednoduchý a spolehlivý systém.
Příprava
Dobrou přípravou na refování jsou značky na lanech v místech refů. Na výtahu, i na refovacím laně. Díky tomu přesně víme, kolik je třeba na výtahu povolit, kam později dotáhnout. Neděláme práci navíc.
Postup
Začneme tím, že si připravíme lana, která budeme potřebovat, tedy výtah a refy. Ujistíme se, že jsou rozmotaná, bez uzlů. Povolíme si kiking.
Musíme plot kurzem, na kterém je možné hlavní plachtu vyvlát tak, aby neležela na sálinzích. Stoupačka je v pořádku, otevřenější kurzy než bočák, budou potřebovat vyostření.
Budeme-li refovat ve dvou, jeden dojde ke stěžni na návětrný bok lodi, použije k uvázání psí kšíry. Nyní povolíme otěž tak, aby plachta začala volně flatrovat.
Povolíme výtah hlavní plachty nad značku v místě refu. Pomocník u stěžně zahákne oko refu na předním refu za refovací hák na goosenecku. Z kokpitu dotáhneme na max výtah hlavní plachty. Potřebujeme ho opravdu utažený.
Pokračujeme z kokpitu dotahováním refovacího lana, tedy spodního lemu plachty. Při dotahování je třeba sledovat, jestli není mezi refem a ráhnem skřípnutý záhyb plachty. Jak už bylo řečeno, mohlo by dojít k jejímu poškození. Refovací lano je třeba opět dotáhnout na maximum. V silném větru chceme, aby byl profil plachty plochý, protože pak méně naklání loď.
Po dotažení refu dotáhneme otěž a vrátíme se na kurz. Pokud je třeba, dotáhneme kiking.
Refování je jednoduché, jen je třeba být dobře připraven a obeznámen s tím, kdo bude co dělat.
969
Související články
Blesk potopil závodní Class 40
Blesk potopil závodní Class 40
Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.