Je to ještě loď?
Foily přinesly do světa jachtingu a lodí vůbec největší revoluci od chvíle, kdy si první opice sedla na kmen stromu. Až do rozšíření foilů to bylo vždy o výtlaku. Dnes se již nedá o výtlaku mluvit.
Foily již dříve používaly motorové lodě (například těžké ruské rakety, které spálily více tun paliva, než kolik lidí převezly), ale masivní rozšíření je věcí až posledních několika let. A impuls přišel ze světa plachetnic.
Již v devadesátých letech minulého století vznikl trimaran Hydroptere, který se snažil pomocí této technologie překonávat rekordy. Předběhl ale svoji dobu a musel ještě na několik let znovu usnout.
Pak přišly trimarany ORMA, které používaly daggerboardy do C ke snížení výtlaku. V ideálních podmínkách pluly po jediném plováku a z něj jen na daggerboardu a zadní třetině trupu.
Foily se objevily ve třídě Moth. Titěrné loďky při regatách připomínají hejno motýlů, když se třepetají nad mořskou hladinou.
Pomalu pobíhající revoluci dodal potřebný odpich až Americký pohár v roce 2013. Katamarány začaly létat nad hladinou a trupy se přestávaly vody dotýkat i při obratech. Bylo jasné, že dveře do budoucnosti jsou otevřené dokořán.
Dnes foiluje kdeco. Surfy, Optimisty, katamarány, gumové nafukovací čluny i velké lodě určené pro regaty přes oceán.
A revoluce přináší další dějství. Jsou to jednotrupé jachty AC75 zcela nové konstrukce, které budou při příštím Americkém poháru foilovat. Zatím jde jen o zmenšené testovací platformy, ale již plují a vypadají bláznivě. A jsou v některých situacích dost nestabilní. Je to vidět i na videu pod článkem.
Lodě se mění nejvíce, za tisíceletí své existence. Máme štěstí a jsme u toho.
7222
Související články
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Jen další krásná studie, nebo to máme brát vážně?
Metis 45. Plně foilující pětačtyřicítka, která by měla mít rychlostní potenciál jachet IMOCA a byla by vyráběná sériově. Je to jen další hezký obrázek, který má k realizaci tak daleko, jako Rusko k demokracii, nebo je možné, že se tato mašina brzy objeví na vodě?
Kolik stojí IMOCA a kolik by stál opravdový let
Kolik stojí IMOCA a kolik by stál opravdový let
Foilující jachty IMOCA dokážou oblétnout svět pod 65 dnů. A to táhnou stále záď ve vodě. Proč nepovolí foil i na kormidle, aby vzlétly docela? Kolik by to stálo.
Dalin v Pacifiku 11 hodin za rekordem
Dalin v Pacifiku 11 hodin za rekordem
Bude překonán rekord Vendée Globe Armela Le Cléac´h z roku 2016? Charlie Dalin je v Pacifiku, za sebou má polovinu závodu a na rekord ztrácí 11 hodin. U mysu Leeuwin na jihozápadě Austrálie to bylo 6 hodin.