Jasno není až do cíle, ale…
Armela Le Cléac´h může o vítězství připravit již jen technická závada. Po dvou druhých místech v minulých dvou ročnících tu je nový král Vendée Globe. Zasloužený…
Ve Vendée Globe dokázal jen jeden muž zvítězit dvakrát. Je to Michel Desjoyeaux. Tento závod obvykle dokončí méně než polovina startujících. Pravděpodobnost, že dokončíte dva ročníky za sebou není velká. Tři ročníky za sebou? Ještě se snižuje. Že budete bojovat ve všech ročnících na čele? Malá. Malá. Téměř se blíží nule!
Jatka na čele
Podívejte se, kolik lodí odpadá z vedoucí skupiny. Začneme letošním ročníkem, který bude počtem lodí, které dojedou do cíle, nadprůměrný. Z vedoucí skupiny odpadli Vincet Riou, Morgan Lagraviere, Seb Josse a Paul Meilhat. Bavíme se pouze o těch úplně vpředu.
V ročníku 2008 to byl na čele úplný masakr. Z vedoucí skupiny vypadli Jeremie Beyou, Bernard Stamm, Loick Peyron, Mike Golding, Yann Elies, Seb Josse, Jean Pierre Dick, Jean Le Cam a Roland Jourdain. Jatka.
Respekt
Je to jasné. Favorité sice mají nejlepší lodě, ale také jim dávají nejvíce zabrat. Kdo chce vyhrát Vendée Globe, musí vědět, kdy zabrat a kdy dát nohu z plynu. Musí umět respektovat svoji loď a samozřejmě i sama sebe. To řekl zatím stále ještě držitel Jules Verne Trophy Loick Peyron. A přesně o tom Vendée Globe je. Můžete být nejrychlejší, ale nemusíte dojet daleko.
Šakal
Viděli jste Armela Le Cléac´h na jihu Atlantiku. Mohl na vedoucího Alexe Thomsona zaútočit, ale neudělal to. Znamenalo by to, jít za hranici, kterou má nastavenu. Věděl, že je na začátku závodu a že vhodná chvíle na útok ještě přijde. Také pro tuto vlastnost získal přezdívku Šakal. Drží se vám za patami, nespěchá a čeká na nejvhodnější okamžik. Na zaváhání. Nepříjemný protivník.
Bezchybný
Včera Armel ukázkově udržel nervy na uzdě. Alex Thomson ho dojížděl (i když ne tak, jak se dle vzdálenosti do cíle zdálo), ale Armel pokračoval dál svým kurzem. Nenechal se vyvést z míry. Čekal na mírnou změnu větru, aby mohl otočit a zamířit do cíle. Čekal, i když se to některým zdálo příliš dlouhé. Pak otočil, nabral rychlost a vše bylo jasné.
Spoléhat na štěstí
Alex Thomson otočil dříve. Pokud chtěl bojovat, nemohl udělat nic jiného. I když věděl, že je to příliš brzy. Nezbylo mu než doufat v zázrak, ve změnu větru. Pokud by pokračoval bez obratu dále, přiznal by, že už žádnou šanci nevidí.
Proč daleko na sever?
Ještě se podívejme na jeden obrázek. Ukazuje, proč nebylo možné otočit do cíle dříve, proč bylo nutné jet až k Anglii. Obrat dříve by znamenal nutnost křižovat a tedy časovou ztrátu.
Kdo bude další?
Třetí by měl dojet tréninkový partner Armela Le Cléac´h Jeremie Beyou. Má náskok, může jet na pohodu. A další souboj o pořadí, který připomíná detektivku. Místa 4, 5 a 6. Yann Elies, Jean Le Cam a Jean Pierre Dick. Dělí je od sebe 22 mil a do cíle to mají 2000 mil. Jean Pierre Dick má z této grupy jako jediný loď s foily. Počasí příštích 72 hodin by mělo hrát Dickovi do karet.
Polohu lodí najdete zde.
4601
Související články
Bezvětří, rekord, bezvětří
Bezvětří, rekord, bezvětří
Letošní Vendée Globe je zatím zajímavá, ale pomalá (až na již druhý 24h rekord). Místo pasátu 3 dny bez větru, následoval krátký pasát a dnes už rovníkové tišiny. Rekord na rovník Alexe Thomsona z roku 2016 má hodnotu 9 dnů a 7 hodin. Dnes je to už přes 10 dnů a na rovník téměř 400 mil.
Jak opravit neopravitelné
Jak opravit neopravitelné
Louis Burton je bojovník. To se o něm ví. Tentokrát se ale pouští do něčeho, co je z laického pohledu nemožné. Jen si to představte, loď se vám láme v půlce, vy to opravíte jako zlomenou nohu od stolu a pokračujete v závodě kolem světa. A nejste přitom před cílem. Jen nedlouho po startu...
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
Maxime Sorel skončil v letošní Vendée Globe. Louis Burton se snaží opravit vážné strukturální praskliny na Bureau Vallée, Jean Le Cam má svoji hlavu. A pasát? Ten je kdovíkde.