Jakou jachtu na sólovou plavbu
Sólová plavba je v mnohém odlišná, než plavba v posádkou. Především je náročnější. Ale mnohé jachtaře přesto láká. Podíváme se, jaké požadavky by měla jachta na sólové plavby splňovat.
Plujeme-li na jachtě sami, musíme být schopni ji sami zvládnout. U menší jachty je to jednodušší, ale i velkou loď může zvládnout jediný jachtař. Podívejte se například na trimarany třídy Ultime dlouhé přes 30 metrů. Sóloví jachtaři se na nich vydávají přes Atlantik, nebo dokonce i kolem světa. Hmotnost hlavní plachty se například na trimaranu Spindrift blíží půl tuně. Nejde o standardní příklad, přesto je možné na ní plout sólo.
Důležité je, aby jachta byla pro sólovou plavbu přizpůsobena.
Co je pro to důležité?
V první řadě jedobré, když jsou všechny ovládací prvky instalované tak, aby byly od kormidla snadno dosažitelné. Nejde jen o otěže, ale také o výtahy, otěžové vozíky, či dopínání zadního stěhu. Kromě toho musí být dostupné ovládání autopilota. Dnes už se sice počítá s bezdrátovou ovládací jednotkou, ale kromě ní musí být snadno dostupné i pevně instalované ovladače.
Podívejte se například na Figaro, na kterém závodil Milan Koláček. Jachta je vybavena kormidelní pákou, která je snadno dosažitelná jak z obou boků lodě, tak i z hlavní lukny. Velkou výhodou je možnost kormidlovat v obratech nohou. Kormidelní páka má na Figaru vysouvací nastavení, které usnadňuje vedení lodi nohama při práci s otěžemi. Vinšny na otěže i výtahy jsou od kormidla snadno přístupné, kormidelník se při standardním trimování nemusí ze svého místa zvedat. Dále najdeme všude baterie stoperů a záseků, které umožňují uvolnění vinšen.
Důležitým požadavkem je bezpečnost. Na palubě musí být natažené popruhy life lines. Ty umožňují při cestě z kokpitu cvaknout se karabinou na zádi a dojít až na příď. Dalším bezpečnostním prvkem je samonafukovací vesta s psími kšírami. Bez toho jsou bezpečnostní popruhy k ničemu. U sebe by měl mít sólový jachtař radiobóji PLB (Personal Locator Beacon). Šance na záchranu při pádu přes palubu je sice malá, ale stále nějaká. Bez PLB není žádná. Plavbu učiní bezpečnější také AIS (systém upozorňující na lodě v okolí) a aktivní radarový odražeč. Oboje upozorní jak na blížící se lodě nás, tak i kolem plující lodě na naši přítomnost.
Rolovací plachty?
Má být vybavena jachta na sólovou plavbu rolovacími plachtami? Rolovací kosatka je výborným pomocníkem. Zvláště v případě, že máme rolfoky dva, s různou velikostí předních plachet.
V případě hlavní plachty je to otázka. Je lepší volit klasickou hlavní plachtu, nebo rolovací? S klasickou hlavní plachtou je sice více práce, ale je spolehlivější. Když je třeba ji spustit na palubu, stačí povolit výtah.
S rolovací hlavní plachtou jste jistě již zažili, že se plachta zasekla ve stěžni a nešla dovnitř ani ven. To je pro sólového jachtaře velmi nepříjemná potíž. Klasická hlavní plachta toto neudělá.
Refování hlavní plachty je v ideálním případě možné uskutečnit z kokpitu. Dnes oblíbené refování jedním lanem není nejlepší, protože se lana špatně dopínají. Lepší je mít pro přední a zadní roh plachty samostatná lana.
Na výtahu hlavní plachty je dobré udělat značky v místě refů. Usnadní povolování výtahu při refování.
Kam instalovat přístroje
Navigační budíky najdeme obvykle na kormidelním sloupku. Tak je tomu v případě jachty s kormidelním kolem. Při trimování plachet sólový jachtař na budíky instalované na tomto místě neuvidí. Proto je lepší, jsou-li umístěné před hlavní luknou, nebo na stěžni, jako je tomu na sportovních jachtách. Pak jsou dobře viditelné odkudkoli.
7481
Související články
Nejrychlejší závod kolem světa odstartoval
Nejrychlejší závod kolem světa odstartoval
Včera po poledni odstartoval z Brestu nejrychlejší závod kolem světa Arkea Ultim Challenge. Sólový. Během první noci trimarany dosahovaly rychlosti až 45 uzlů.
Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Ellen MacArthur se opět vydá do závodu kolem Islandu
Anglická „penzionovaná“ jachtařka Ellen MacArthur se podruhé za sebou zúčastní závodu Round the Island Race. Chce tím oslavit 20. výročí založení své nadace pomáhající mladým onkologickým pacientům a přilákat k ní tak pozornost a samozřejmě také finance.
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Nejrychlejší sólojachtař Gabart bude závodit s kontejnerovkami
Před pár týdny způsobil Francois Gabart pozdvižení svým rozhodnutím předat kormidlo trimaranu SVR Lazartique v sólo třídě Ultim 32/23 mladšímu kolegovi Tomu Laperchemu. Jeho zájem se přesunul k o dost odlišné disciplíně, byť alespoň zůstal u tří trupů. Pracuje na vývoji obřího nákladního trimaranu, který by měl dopravovat zboží mezi Evropou a Amerikou rychleji než současné kontejnerovky.