Jaké otáčky motoru jsou optimální
Pluji na plachetnici na motor. Není vítr, co se dá dělat. Jaké mám nastavit otáčky, aby byl poměr upluté vzdálenosti a spotřeby ideální? 1500, 2000, 2500 otáček? S rostoucí rychlostí velmi rychle roste spotřeba a klesá dojezd.
Půjčili jsme si užitečnou tabulku od loděnice Hallberg-Rassy. S touto jachtou se pravděpodobně v charteru nesetkáte, ale čísla jsou jen čísla a pro naši orientaci jsou vyhovující. U ostatních jachet to bude s nejlepšími otáčkami vycházet ne stejně, ale podobně.
Naší modelovou jachtou je Hallberg-Rassy 44, 13,68 m dlouhá, 4,20 m široká, s výtlakem 13,3 t. Je vybavena motorem Volvo Penta D2-75 o výkonu 75 HP.
Nyní se podíváme na tabulku ukazující rychlost lodě, spotřebu a dojezd v závislosti na otáčkách motoru. Do tabulky jsem ještě přidal poslední dva sloupce. Jeden ukazuje čas, za který uplujeme 100 mil danou rychlostí. V posledním sloupci je spotřebované palivo na 100 mil plavby. Údaje jsou zaokrouhlené, ve sloupci čas/100 mil je to na celé hodiny.
Nejvíce mil na plnou nádrž, tedy největší dojezd, budeme mít na 1000 otáček. Znamená to však trpělivost, protože 100 mil popluje 36 hodin.
Mnohem lépe na tom budeme při 1500 otáčkách, kdy poplujeme rychlostí 4,6 uzlu, 100 mil uplujeme za 22 hodin a spotřebujeme přitom 54 litry paliva.
Zrychlíme-li na 1800 otáček, ušetříme na 100 mílích 4 hodiny. To je slušná úspora. Bude to 9 litrů nafty navíc.
Přidáme-li na 2000 otáček, plujeme 6,2 uzlu a jsme za 16 hodin v cíli. Spotřebujeme 69 litrů paliva.
Přidáme-li dalších 300 otáček, poplujeme 7 uzlů. Časová úspora proti 2000 otáčkám jen 2 hodiny, ale za cenu dalších 20 litrů paliva navíc. A dále již nemá smysl se tabulkou zabývat, pokud jde o ekonomiku provozu.
Vidíte, že poměr cena/výkon vychází nejlépe někde mezi 1800 a 2000 otáčkami. 2300 otáček už znamená velký nárůst spotřeby. Sice stále ještě slušný rychlostní skok, za který si ale připlatíme. Přidáváme-li plyn ještě dál, buď velmi spěcháme, nebo nám na penězích nezáleží.
999