Jak zabránit ztroskotání
Jeden náš čtenář nám popsal zajímavou zkušenost se zaseklou otěží geny. Výsledkem bylo najetí na skálu, odřený trup a ulomená část kormidla. Přitom šlo o situaci, která má rychlé řešení. Pokud jsme na ně připraveni.
Posádka jachty se rozhodla, že využije příznivý vítr u pobřeží a réčko si nechala až na poslední chvíli. Když přišel pokyn a kormidelník otočil kormidlo, ukázalo se, že otěž geny je zaseknutá na vinšně a nejde povolit. Na palubě nastal zmatek a jachta ve svižném větru začala driftovat k blízkým skalám. Kormidelník sáhl po motoru, ale nepodařilo se mu nastartovat. Motor odmítl poslušnost. Než se posádce podařilo vzpamatovat z nenadálé krizové situace, bylo již pozdě. Jachta najela na mělčinu a ulomila se spodní část kormidla. Jachtu se podařilo rychle zachránit a nevznikly tak další velké škody. I těm stávajícím se však dalo zabránit.
Řešení
Nebudeme se nyní bavit o tom, jestli neměl kormidelník provést obrat dříve. To nechme být, stalo se. Podíváme se jen na situaci, kdy je na vinšně zaseknutá otěž geny a není možné ji jednoduše uvolnit.
Otěž je možné uvolnit za použití uzlu zvaného prusík, kterým si otěž na vinšně uvolníme. Potíž je, že na to je třeba správné lanko a trochu času a dovedností. Pokud se něčeho nedostává, je třeba jednat jinak.
Vidíte-li, že situace je kritická, vezměte ostrý nůž a otěž odřízněte. Ideálně až u uzlu na geně. A stoupněte si k tomu tak, aby vás plachta nezabila. Až se vám řez povede. Přijdete sice o 20 cm otěže, ale zachráníte loď. To za to stojí.
4737
Související články
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
Konec rekordního pokusu, Sodebo nemá kormidlo
V Jižním oceánu, až daleko na jihu téměř v oblasti plovoucího ledu končí rekordní pokus v plavbě kolem světa trimaranu Sodebo Ultim. Thomas Coville se svými muži přišel o kormidlo na centrálním trupu. V další plavbě Jižním oceánem není možné pokračovat.
Ulomený foil
Ulomený foil
Druhý ve Vendée Globe Sebastien Simon přišel o foil na pravoboku. To je velká rána pro držitele čtyřiadvacetihodinového rekordu. Znamená to rychlostní ztrátu kolem 30 %.
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.